woensdag 5 december 2007

Bachelor in één dag?

Zo snel als de titel suggereert, gaat het voorlopig nog niet, maar op woensdag 28 november kon je in het Kursaal Oostende wel “MBA in één dag” volgen. Natuurlijk behaalde lector Siem de Ruijter (voornamelijk accountancy-fiscaliteit) niet echt een MBA-diploma, wel overliepen hij en zijn medestudenten voor één dag 8 meter managementboeken in 8 uur! Hieronder volgt zijn verslag van deze waanzinnige race.

Ben Tiggelaars, die zijn eerste managementboek las op zijn 14de, holde met ons door het parcours dat hij indeelde in 4 stukken: leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering. Managementgoeroes passeerden de revue alsof het filmhelden waren: Covey, Quinn, Hammer, Drucker, Mintzberg, Peters, Goldratt, Kaplan & Norton, Porter, Kotler en Collins.

Ben Tiggelaars interviewde ook kort een aantal BB’s (Bekende Bedrijfsleiders). Zo interviewde hij Duco Sickinghe van Telenet, Christian Van Thillo van De Persgroep en Karel Van Eetvelt van Unizo.

Hoogtepunt van de dag was toch wel het interview met Philip Kotler, al ruim 35 jaar de best verkochte auteur op marketinggebied. Via een satellietverbinding met Chicago zagen we de nu 76-jarige Kotler met passie en een ongeziene gedrevenheid antwoorden op de vragen van Ben Tiggelaars en het publiek. Toen Ben Tiggelaars Kotler vroeg wat volgens hem de trends in marketing zijn werd het stil in het grote Kursaal.

Kotler lichtte 3 trends nader toe: e-marketing, buzz-marketing (“Get the buzz going by your own clients and not by your own efforts” – iPhone) en marketing 3.0. Even wat meer uitleg over marketing 3.0. Toegepast op wasmiddelen kan je marketing 1.0 best omschrijven als “Buy it because it cleans best”, marketing 2.0 of emotional marketing als “Clean clothes for your children” en marketing 3.0 of spiritual marketing als “Doesn’t hurt the nature”. Verder beschreef Kotler ook nog hoe je de 4 P’s kan toepassen op je eigen carrière.

En daarmee liep de dag stilaan op zijn einde, een “diploma-uitreiking” sloot het geheel af, waar Ben Tiggelaars trouwens zeer goed zijn eigen marketing verzorgde door te zorgen voor tot de verbeelding sprekende foto’s, want volgend jaar is er al weer een nieuwe “MBA in één dag” gepland.

Op weg naar huis probeerde ik de overvloed aan informatie wat te ordenen: de agenda-analyse van Drucker, de 8 principles van Covey, de adhococratische organisatie van Mintzberg, re-engineering van Hammer, de doorlopende innovatie van Peters,…

Gelukkig had Ben Tiggelaars die ochtend gevraagd te noteren waarom we juist naar “MBA in één dag” kwamen, welke doelstelling we wilden realiseren, zodat we gericht zouden luisteren naar de verschillende managementgoeroes, om dan die informatie mee te nemen naar huis die we nodig hadden om onze doelstelling te realiseren. Binnen ongeveer 3 jaar (zo lang geef ik mezelf de tijd) zullen we weten of ik mijn doelstelling heb gerealiseerd en of ik dus recht heb op mijn diploma “MBA in één dag”.

(YouTUBE filmpje op http://www.kursaaloostende.be/website/index.php?pag=event&id=134)

(Nog filmpjes en foto’s op
http://www.mbain1dag.be/index.php?pag=multimedia)

Geen opmerkingen: