woensdag 12 maart 2008

Op IP in Brugge (IV)

Caroline Geers, één van de Brugse marketingstudenten van het lopende IP, laat ons even achter de schermen kijken van team "Red A". De andere bijdragen over het IP lees je hier.

Gedurende een tiental dagen samenwerken met mensen die je nog nooit hebt gezien, is niet simpel. Je weet dan ook niet op voorhand welke vaardigheden elk teamlid heeft. In het begin is het altijd zoeken naar een weg om goed te kunnen samenwerken en elkaar aan te vullen. Om de moeilijkheidsgraad nog ietsje hoger te leggen dan tijdens een gewoon groepswerk, werd van ons verwacht om tien dagen in het Engels te communiceren.

Zeven studenten uit verschillende Europese landen werden tot één team samengesmolten. Ons team werd gedoopt tot ‘Red A’. In het kader van internationalisering is het belangrijk om te participeren met verscheidene culturen om een geheel te bereiken op professioneel vlak. We hebben geleerd om het onderwerp marketing vanuit andere standpunten te bekijken. Op die manier werd het voor mij ook duidelijk hoe andere Europese scholen met marketing omgaan en op welke vaardigheden zij zich concentreren.

Red A

Het marketingspel bestaat uit twee markten, de rode en de groene markt. Ons team is een pion op de rode markt en kreeg de letter ‘A’; daaruit volgde de naam ‘Red A’. Voor ons team is het belangrijk dat we steeds met elkaar overleggen en proberen op een zo goed mogelijke manier samen te werken. Op die manier kunnen we in optimale omstandigheden het spel voltooien en heel wat pret beleven.

Derde ronde

Omwille van de feestjes die hebben plaatsgevonden de avond voordien, begon de derde dag vrij moeizaam. Toen iedereen gearriveerd was op de juiste plaats, kon de uitlegsessie van start gaan. Zoals elke ochtend was er eerst een algemene briefing van de komende beslissingsronde en de eventuele teambuilding activiteit. We kregen als opdracht enkele beslissingen te nemen omtrent onze abstracte producten, SAMA en SALT genaamd. Aan de hand van deze beslissingen konden we meer of minder verkopen op de markt waarop deze producten gelanceerd werden. Toch is het zeker niet evident beslissingen te nemen over een ongekend product. In de voorgaande rondes deed ons team het niet slecht. We hadden voorspeld in het midden tussen de verschillende concurrenten te eindigen en konden deze voorspelling ook waarmaken.

Stadsverkenning

Na de moeilijke beslissingen in de ochtend, kregen we een nieuwe missie die we moesten voltooien in enkele uren. We kregen een rode map overhandigd met waardevolle informatie om de stad Brugge te verkennen en enkele vragen te beantwoorden. Per team moest de beschreven route worden afgelegd. Tijdens deze route was het mogelijk om enkele Brugse bezienswaardigheden te bezichtigen en te bezoeken. De lectoren hadden een toegangspasje voor enkele musea voorzien. De eerste vragen waren vrij simpel. Naarmate de wandeling vorderde werd het moeilijker en moeilijker om ons te concentreren. Het was een vrij lange tocht en we hadden het een beetje onderschat. De vraag op de Vismarkt mocht natuurlijk niet ontbreken uit de lijst. We moesten het aantal pilaren tellen waaruit de Vismarkt bestond. Gelukkig kregen we hulp van een bekende waarvan ik de identiteit niet zal onthullen. Ons antwoord werd uiteindelijk 126. Na het oplossen van de laatste vraag waren we allemaal doodop en besloten we om even uit te blazen in Bauhaus met een frisse pint…

Ik vond het IP – tot nu toe – een fantastisch initiatief. Het is ongelooflijk hoeveel je kunt leren van studenten die net hetzelfde traject gekozen hebben in een andere, buitenlandse school. Ik ben trots dat ik de mogelijkheid gekregen heb om hieraan deel te nemen en heb er zeker en vast geen spijt van. Meneer Lefebvre en zijn ‘crew’ hebben goed werk geleverd om dit complete programma op poten te zetten. Chapeau!

1 opmerking:

Thomas zei

Als ik jullie een tip mag geven, lanceer jullie zo snel als mogelijk op het nieuwe product dat binnenkort op de markt zal komen. Je zal wat geld moeten lenen, maar als je als eerste de markt betreedt, heb je een concurrentieel voordeel.