maandag 10 maart 2008

Van de schoolbanken naar de praktijk: de stage

In de loop van de komende maanden laten we een aantal stagiairs van bedrijfsmanagement hun ervaringen neerpennen. Bastiaan Zutterman (stagiair marketing) opent vandaag de reeks.

Stageverhalen…

Langs de Wingene Steenweg in Beernem, ter hoogte van Digicenter en Telecomcenter shop, bevinden zich de kantoorruimtes van Digicom en Telecomcenter. Sinds 11 februari ben ik er aan de slag als stagiair in het kader van de opleiding marketing. Tijd om hetgeen ik vijf semesters lang op school heb gevolgd om te zetten in praktijk…
Kennismaking

Natuurlijk is het van belang dat je je werkomgeving leert kennen alvorens je echt van start kan gaan. Op mijn eerste dag kreeg ik een rondleiding van Stefan, zaakvoerder en mijn stagementor. Het zal een heel ander gevoel geven om dagelijks door deze gangen te moeten gaan in plaats van de vertrouwelijke refter in Howest.

Nadat Stefan mij aan iedereen voorgesteld had, kon ik besluiten dat ik in een relatief jong team terechtgekomen ben. Een pluspunt, want als jonge stagiair voel je je dan al vlugger thuis.
Geen werkdag zonder…

…een koffietje natuurlijk. In deze tijden van fris en buiig winterweer is dit toch wel een vereiste voor mij om de dag goed te beginnen. Na een ochtend werken met de nodige cafeïne, volgt dan de lunch om 12u. Ondertussen, na een 4-tal weken hier, lijkt het me duidelijk dat pizza en spaghetti hier enorm in trek zijn. Ik doe mee! Moet kunnen…

Tijdens of na het eten heeft men hier de gewoonte om wat naar tv te kijken of om een wedstrijdje pingpong te spelen. Dat laatste doen ze al langer dan vandaag, want in mijn eerste match al werd ik geklopt met bikkelharde scores van 3 - 0.
Takenlijst

Mijn medestudenten zullen het vast en zeker kunnen beamen, de vraag die ze al menig malen gesteld kregen van kennissen: “En wat moet je daar dan allemaal doen?”

Meestal weet ik me te redden met “van alles in de marketing,” want anders kan je uren bezig blijven met uitleg geven. Dit bewijst hoe gevarieerd het aanbod aan taken is dat stagiairs kunnen voorgeschoteld krijgen voor een volledig semester. In mijn geval is dat zeker niet anders. Er zijn kleine zaken, zoals een PowerPoint Presentatie updaten, dat kan na een paar uur al gedaan zijn.

Het organiseren van een dagtrip daarentegen, brengt wel meerdere dagen werk met zich mee. Na een 4tal uur daarmee bezig te zijn, schakel ik over naar een ander werk, kwestie van wat afwisseling te hebben. Minder leuke taken komen nu eenmaal ook voor, maar het is enkel zo dat je van alles kan bijleren. In zo’n geval probeer ik toch het leuke aspect van het werk te ontdekken, of bijt ik gewoon even op mijn tanden. Radio Donna zou me daarbij al veel kunnen helpen als ze niet constant dezelfde muziek zouden afspelen…

En verder?

Geen idee wat mij allemaal te wachten staat de komende maanden hier, maar ik zie het alleszins rooskleurig. De sfeer is aangenaam en ik zal zeker nog het één en het ander bijleren.

Geen opmerkingen: