dinsdag 11 maart 2008

Op IP in Brugge (II)

Het IP is zowat halfweg nu, en de verslagjes met ervaringen stromen binnen. De tweede in de rij is Thomas Wybo (student marketing). De andere verslagjes lees je hier.

Na de aankomst van de buitenlandse studenten, de kennismakingsronde en het Europees aperitief konden we op vrijdag echt van start gaan met ronde 1. Nu zagen we of onze beslissingen in verband met onze producten, prijzen, publiciteit,… effect hebben gehad op de markt en of er winst gemaakt is of niet. Er zijn bedrijven die direct een goede start hebben genomen, en er zijn andere.

In de 2de ronde wordt het dus tijd om de goede koers van je firma voort te zetten of drastische veranderingen door te voeren om zo terug marktaandeel te veroveren.
In de namiddag was er dan nog een teambuildingactiviteit in het centrum van Brugge en ’s avonds hebben we een gezellig spelletje bowling gespeeld en samen gegeten.

Ronde 2

De 1ste ronde was meer een kennismaking met het programma en de MarkStrat-wereld en -producten. Nu het tijd is voor ronde 2 wordt het al iets serieuzer, het wordt tijd om onze kennis van marketing toe te passen. We moesten cijfers vergelijken, grafieken,… en daaruit konden we dan concluderen of onze firma goed bezig was. Natuurlijk waren er firma’s die direct een hoog marktaandeel hadden veroverd en winst maakten.

Mijn firma, waar ik de titel van algemeen manager mag dragen, deed het de eerste ronde niet zo goed. We hadden niet zoveel marktaandeel verworven. Raar maar waar: we hadden wel winst gemaakt, veel verkocht en een positief budget. Maar we moeten een groter aandeel veroveren, alleen zo kunnen we iets betekenen op de markt. Natuurlijk zal het in de volgende rondes moeilijk worden om marktaandeel van de andere bedrijven in te nemen. Het is dus aan mij en mijn team om onze kennis te gebruiken en goed de cijfers te lezen en dan te hopen dat ons bedrijf in de volgende ronde gestegen is en hogere positie heeft.

Dit project is wel een goede manier om veel bij te leren. Het is een gelegenheid om onze kennis in praktijk toe te passen, en bovendien leert men altijd veel meer door te doen dan door “gewoon” te leren.

Ook vind ik het een schitterende gelegenheid om nieuwe vrienden te maken en bij te leren van andere culturen. Ik moet echt toegeven dat het een geestige en aangename bende is. Er zijn er natuurlijk waar je veel beter mee overeenkomt en dat we direct met de andere Vlaamse studenten goed overeenkomen is normaal. Maar ik zie nu al, na de tweede dag, dat dit een geestig en aangenaam project zal zijn.

Teambuilding

Nadat alle teams hun 2de ronde hadden afgesloten en hun beslissingen voor de 3de ronde hadden ingebracht, was er een activiteit in het centrum van Brugge. Team per team moesten we een wandeling doen en vragen oplossen. Natuurlijk, als Brugse student was ik de gids. Ik kende alle plaatsen, maar toch waren er dingen die ook ik niet wist.

Maar voor dat we met de activiteit begonnen, ben ik met mijn team iets gaan eten, dit was een goede manier om elkaar een beetje beter te leren kennen. Na deze activiteit zijn we op ons gemak terug naar de Bauhaus (hun hotel) gewandeld en hebben we nog een beetje nagepraat bij een pintje.

Bowlingavond

Na onze middag werken en de wandeling was het ’s avonds tijd voor ontspanning. We hebben 2 spelletjes bowling gespeeld en goed gegeten erna. Zo’n activiteit is een uitstekende gelegenheid om elkaar goed te leren kennen. We zijn studenten voor iets, dus tijdens het uitgaan komen we pas echt los. We hebben veel gelachen tijdens de spelletjes bowling en veel gepraat bij het eten.

Zoals ik al gezegd heb: wat doet een student op een vrijdagavond? Uitgaan natuurlijk! Ik ken de goeie plaatsen in de stad redelijk goed uit eigen ervaring en ik heb er dan ook een paar onder mijn vleugels genomen. We hebben veel plezier gehad, ons eens goed laten gaan en zijn dan voldaan en tevreden naar bed gegaan zodat we ’s anderendaags weer serieus konden verder doen.

Ik zie echt uit naar de rest van dit project en ik hoop, nee, ik ben er zeker van dat we ons allemaal nog zullen amuseren.

Geen opmerkingen: