vrijdag 23 november 2007

Studenten te weinig ondernemend? Een kleine rondvraag

Het stond op de voorpagina van de Standaard deze week en het was één van de hoofdpunten in het ochtendnieuws op de radio: slechts 1 op de 50 studenten begint tijdens zijn/haar studies een eigen bedrijfje. Ook Frank Vandenbroucke (de minister) vindt dat jongeren te weinig ondernemend zijn. We legden dit feit voor aan onze eigen studenten bedrijfsmanagement (Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin): waarom start je niet zelf met je eigen bedrijf terwijl je nog studeert?

“Mijnheer Vandebroucke mag dan wel vinden dat wij te weinig ondernemend zijn, het is zijn taak om dat te stimuleren in het onderwijs, en dat voelen wij nergens aan,” reageert studente Sarah Tas. “Hoewel de overheid vindt dat ze veel doet aan een algemene administratieve vereenvoudiging, vind ik toch dat er veel tijdrovende formaliteiten te vervullen zijn, en dat ligt niet altijd voor de hand.”

“Ik vind dat de grootste remfactor het risicogehalte is,” zegt David Bamelis, student financie- en verzekeringswezen. “Voeg daarbij nog eens dat studenten geen ervaring hebben én doorgaans geen tijd hebben om zo’n initiatieven te nemen.”

“Ik denk er wel aan, maar ik zie een aantal struikelblokken,” oppert Joeri Broos (Financie- en verzekeringswezen). “Je moet je sociale zekerheid betalen en als je te veel verdient, ben je niet meer ten laste van je ouders. Zo verliezen ze vroegtijdig het kindergeld.”

“De tijdsdruk tijdens de studies moet je toch echt niet onderschatten,” vervolgt Heike Vanderbeken, studente accountancy-fiscaliteit. “De week zit al behoorlijk vol met lessen en taken. De weinige vrije tijd die ik dan nog heb, breng ik liever door met mijn vriend. Bovendien: ik werk zelf al in het weekend. Misschien kan ik op termijn meer verdienen als ik mijn eigen bedrijfje opricht, maar ik neem nu liever het zekere voor het onzekere.”

Amaury de Séjournet (student marketing) treedt haar volmondig bij: “De meeste studenten doen een studentenjob en ontvangen er direct na de werkinspanning een vergoeding voor. Als men zelf een onderneming zou opstarten, dan kan het wel zijn dat er even mag worden gewacht voordat de investering rendeert. Persoonlijk zou ik wel een onderneming opstarten als ik de tijd had. Maar tijdens het jaar besteed ik al mijn tijd aan mijn studies, waardoor er voor ondernemen niet veel tijd overblijft.”

“Je kunt de ontspanningstijd misschien wel inkorten of opgeven,” voegt Andrew Hubert (student marketing) eraan toe. “Ikzelf speel voetbal en moet daarvoor trainen. Mocht ik mijn eigen bedrijfje beginnen, dan moet ik mijn sport opgeven. Maar of dat zo verstandig is voor de gezondheid?”

Dat de huidige, nieuwe, internetgeneratie geen tijd zou hebben, wordt dan weer weerlegd door Dries Devrome (student logistiek management): “Je moet het eigenlijk niet te ver zoeken: de know-how is er niet. Ik durf wedden dat veel studenten gewoon niet weten hoe ze een bedrijf moeten oprichten. Nochtans zijn er genoeg websites die je graag en goed verder helpen om aan alle administratieve plichtplegingen te voldoen. En wat dat “geen tijd” betreft: tijdens de examens zetten we ons sociaal leven toch ook op een lager pitje.” Horen we hier een overtuigde ondernemer-student? “Nog niet,” zegt Dries Devrome, “Mijn moeder heeft een paar jaar geleden een bedrijfje opgericht en als ik zie hoeveel kopzorgen en slapeloze nachten er sindsdien voorbij gegaan zijn, dan steek ik mijn eigen bedrijf(je) liever nog een paar jaar in de koelkast. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn en daarom wacht ik liever nog een paar jaar. Toch zal ik misschien moeten overwegen om de familietraditie voort te zetten. M'n overgrootvader en m'n grootouders zijn immers ook altijd zelfstandigen geweest.”

Een ander geluid horen we van een anonieme student accountancy-fiscaliteit: “Welke student gaat eens niet een computer repareren of een website maken voor iemand anders? Voor je het goed en wel beseft, heb je via mond-aan-mondreclame een klein imperium. Als je dan je handeltje wilt legaliseren, dan kan dat ervoor zorgen dat het je minder opbrengt.”

Uit de reacties blijkt dat naast tijdsgebrek ook het financiële plaatje de studenten tegenhoudt om een eigen bedrijf te starten tijdens hun studies: “Als ik het geld had om een eigen bedrijfje op te richten, al was het maar een klein bedrijfje, dan had ik er al lang een,” verzekert Emmie Van Den Berge (accountancy-fiscaliteit).

“Het ontbreekt ons vaak aan startkapitaal,” vult student financie- en verzekeringswezen Vincent Cabrera Luna aan, “Ik zie daarvoor twee oplossingen: geld lenen bij de ouders of bij de bank. Het eenvoudigst zou zijn als de ouders wat geld lenen, maar die moeten natuurlijk ook al de studies betalen. Als je geld wil lenen bij de bank, dan blijf je met het probleem zitten dat je nog geen geregeld inkomen hebt.”

Student financie- en verzekeringswezen Stijn Dorné wijst op nog een bepalende factor: “Soms moet je echt wel opboksen tegen veel concurrentie. Omdat velen een faillissement vrezen, stellen ze de oprichting van een eigen bedrijf vaak uit tot na het behalen van een diploma.”

In het bewuste krantenartikel in de Standaard vond Koen Peeters dat ons onderwijs, o.m. ook het hoger onderwijs, niet gericht is op ondernemen. “We hebben wel degelijk ervaring met het opstarten van een echte zaak via de SBP’s (de Small Business Projects),” zegt Marie Jeanne Platteeuw, afstudeerverantwoordelijke financie- en verzekeringswezen. “Maar zo’n zaak opstarten en runnen brengt een enorme taakbelasting met zich. In de huidige structuur van de curricula is dit wellicht niet meer haalbaar. Voor laatstejaars komt daar nog bij dat ze in een te korte periode te veel leerstof moeten verwerken. Meer en meer moet de leerstof verwerkt worden in (arbeidsintensieve) projecten. Veel studenten komen zo al tijdsnood om de leerstof voor hun examens te verwerken, laat staan dat zij daar bovenop nog een SBP, leerbedrijf of eigen bedrijf zouden moeten opstarten en runnen.”

5 opmerkingen:

Xavier zei

Een zeer interessante topic die me zeer nauw aan het hart ligt. Volgens mij kan je het de studenten niet verwijten dat ze tijdens of na hun studietijd starten met een eigen onderneming.
Zeker niet tijdens hun studententijd.
Het klimaat in ons landje is niet echt bemoedigend voor een entrepreneur. Jammer genoeg schrijf ik hier als ervaringsdeskundige. Ben al jaren zelfstandige.
De grootste struikelblokken zijn niet de administratie maar het klimaat dat maakt dat we zoeken naar gemakkelijke oplossingen en er weinig plaats is voor risico's. We verlangen altijd een vangnet. Wat als? Dit is niet de ingesteldheid van een entrepreneur. Voor hem is er maar 1 weg: slagen. En alles doen om te slagen.
Een zeer goede voorbereiding start bij de opleiding. Die is er niet. Leren omgaan met risico's en onzekerheden is geen onderdeel van het leerplan. Er zijn ook te weinig zelfstandigen in het onderwijs.
Van de kant van de overheid en de financiële instellingen is er ook weinig steun. Zeker de banken zien niet graag starters afkomen. Zonder startkapitaal lukt het niet. De overheidssteun is zo gebonden aan talrijke voorwaarden dat het project al moet slagen voor er maar sprake kan zijn van steun.
Naast dit negatief beeld zijn er ongelooflijk veel voordelen aan zelfstandig zijn: de vrijheid, de voldoening, de uitdagingen en mogelijkheden.
Ik zou het niet anders meer willen. Dienstverband is voor mij een kwelling geworden.
Voor voor verdere discussie.
Xavier
www.mindex.be

Anoniem zei

Een bedrijf opstarten... Ik ben 21 jaar en ik betaal mijn studies zelf. Dat wil zeggen dat al mijn tijd gaat naar werken en dus geld verdienen. Ik betaal mijn gsmrekening, mijn kleren, de dokter, de bus naar school, kortom bijna alles -of toch veel- zelf. Mijn eigen onderneming is mijn leven. De weinige vrije tijd die ik nog heb gaat naar mijn vrienden en familie, want ik blijf een student die ook graag eens gewoon een pintje drinkt... Voor een eigen onderneming heb ik nog tijd genoeg. Ik focus me nu liever op de dingen die ik op dit moment met zekerheid kan waarmaken: een diploma bedrijfsbeheer - marketing, en voor de rest: graag nog eventjes genieten nu het nog kan en mag!

Olivier Dierickx zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Olivier Dierickx zei

Ik zou enorm graag een onderneming starten. Ik heb een website die in België nog maar één grote concurrent heeft. De leden daar hebben echter het vertrouwen in de website verloren, en zijn op zoek naar een goed en beter alternatief. Ik bied dit hen aan, met succes ! Nu, om dit alles te runnen is er geld nodig, en met de weinige inkomsten die er zijn kan ik dit nooit blijven verder betalen. Want dan moet ik al hoge xxx-bedragen beginnen betalen om dit alles te runnen. En om op korte termijn zo'n groot bedrag per maand te bekomen is voor mij onmogelijk. Ik heb genoeg discotheken en café's die in de toekomst op de website willen adverteren voor low-xxx tot mid-xxx bedragen (een kleine concurrent van mij verdient €800/maand), maar daar ik geen factuur mag uitschrijven haken ze allemaal af. Ik schrok ook toen ik deze bedragen te horen kreeg, want met mijn andere websites waar ik advertentieruimte aanbied kan ik helemaal niet "zoveel" verdienen. Nu, de reden dat de bedragen zo hoog zijn is omdat ze meteen de doelgroep bereiken die ze willen. Nu krijg ik gewoon tickets voor hun fuiven wanneer ik hun advertentie op mijn website plaats. Deze mag ik dan uitdelen aan de vele leden van de website. Via deze weg lok ik wel nieuwe leden, maar komt er geen geld binnen..

Ik ben ook al op zoek geweest naar hoe ik een eigen onderneming zo goedkoop mogelijk kan opstarten. Maar het geld dat je nodig hebt daarvoor ontbreekt mij. Ik kan wel lenen, maar dat is dan weer een te groot risico. Internet evolueert, en van de ene op de andere dag is een succes plots een flop. Bijvoorbeeld door een nieuwe concurrent,of het kan evengoed een 'hype' zijn die van de markt verdwijnt. Denk hierbij aan de ringtone hype waarbij mensen ringtones via een website konden aankopen. Webmasters hadden zo een inkomen van duizenden euro's, maar nu hoor je ze allemaal zeggen dat het niet meer opbrengt, of toch niet genoeg om er nog dagelijks brood mee op de tafel te krijgen (wat vroeger wel het geval was, dat was dan hun enige inkomen).

Mocht ik genoeg geld bezitten, of het kunnen lenen, dan zou ik meteen starten. Nuja, voorlopig ga ik 's avonds slapen met de gedachte 'dream on Olivier..'

mrkdvsn zei

Wow! This is the perfect blog I am looking this type of blog its awesome blog here , share great information about this topic. This informative blog helps many readers with their decision-making regarding the situation. Great articles and will look forward for more!mediumschap leren