donderdag 8 november 2007

Onder de Spaanse zon (II)

Een groeiende groep studenten verkiest om een bepaalde periode in het buitenland te gaan studeren. Matthieu Deram is student marketing en studeert momenteel aan de universiteit van León, in Spanje. Van onder de Spaanse zon hield hij voor ons 1 week een dagboek bij. Gisteren kreeg je deel I te lezen, vandaag ontdek je deel II.

Zaterdag 27 oktober 2007

Eén van de eerste dingen die je opvalt als je in Spanje komt wonen, zijn de verschillen in gewoontes. De openingsuren van de winkels, de lesuren, de kantooruren, … allemaal verschillen ze van de Belgische. Hier in Spanje beginnen de scholen pas om 9u met de lessen. De lessen duren tot rond 13u30 à 14u en dan is het lunchpauze. De middelbare scholen hebben géén les in de namiddag! Op de universiteit beginnen de lessen terug om 16u en eindigen ze omstreeks 21u.

Het is echter slechts de minderheid die les heeft in de namiddag. Ook de winkels volgen min of meer dit schema. Ze gaan slechts open om 17u en sluiten terug om ongeveer 20u30. De supermarkten en dergelijke blijven wel open over de middag. Het is een aanpassing; meer dan eens heb ik om 15u voor een gesloten winkel gestaan. Ik heb ondertussen mijn lesje wel geleerd.

Hier op de universiteit van León is Marketing of “licenciatura en Investigación y técnicas de Mercado” (kortweg ITM) een 2de cyclus-richting. Dit betekent dat je al een diploma hoger onderwijs moet bezitten eer je kunt beginnen aan deze richting. De gemiddelde leeftijd van mijn klas ligt dan ook ietwat hoger dan in Brugge. Er zijn ook enkele studenten die een 1ste cyclus-studie gekozen hebben en één vak als extra vak nemen uit ITM.

Omdat de meeste mensen die een 2de cyclus-studie nemen zijn de lessen allemaal “ 's namiddags” na 16u. Mij hoor je niet klagen, ik ben nooit een ochtendmens geweest en zal het waarschijnlijk ook nooit worden.

Geen opmerkingen: