donderdag 29 november 2007

Reactie minister Vandenbroucke

Geert De Cubber (lector communicatie in alle afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement) had begin deze week de link naar de blogpost over ondernemingszin bij studenten doorgestuurd naar Vlaams onderwijsminister Frank Vandenbroucke. Een paar minuten geleden viel het volgende antwoord in zijn elektronische brievenbus:

Geachte heer De Cubber,

Allereerst wil ik u danken dat u ons attent maakt op deze site. Er staan ook een aantal interessante reacties op.

Als ik toch een opmerking mag geven: in tegenstelling tot wat uw inleiding een beetje laat uitschijnen, vind ik het niet allemaal kommer en kwel op het vlak van ondernemerschap en (hoger) onderwijs. Meer nog: toen ik door de radio en een aantal kranten gevraagd werd naar een reactie op het onderzoek van de Vlerick School, heb ik verwezen naar een aantal bestaande initiatieven waaruit blijkt dat er wel degelijk gewerkt wordt rond ondernemerschap in het hoger onderwijs. Toeval of niet, maar ik heb daarbij ook de... Hogeschool West-Vlaanderen aangehaald.

Ik ben het trouwens ook niet altijd eens met de onderzoekers. Net als een paar studenten op het forum vraag ik me af of studenten per se al een bedrijf moeten opzetten tijdens hun studies. Studenten moeten zich in de eerste plaats op hun studies toeleggen. Ik zou het een fout signaal vinden mochten we het deeltijds studeren aanmoedigen opdat studenten tegelijk toch maar hun eigen zaak zouden kunnen opzetten. Ik zie het net als een voordeel dat onze studenten relatief snel afstuderen - zeker in vergelijking met andere landen in Europa - en zich desgewenst dus met enige voorsprong voltijds aan het ondernemerschap kunnen wijden.

Dat alles belet niet dat ondernemerschap en ondernemingszin in het onderwijs in vele gevallen best nog wat aangescherpt mogen worden.
Daarvoor hebben we in onze competentieagenda ook een Actieplan Ondernemend Onderwijs uitgewerkt. U vindt alle informatie daarover terug op mijn website: http://www.vandenbroucke.com/. Als u dat leest, zal u ook merken dat ik heel wat waardering heb voor een aantal bestaande initiatieven en de mensen die ze schragen. Houdt u zich op dat vlak vooral niet in, dus!

Met vriendelijke groeten,


Frank Vandenbroucke

1 opmerking:

Anoniem zei

Het verheugt om bij Minister Vandenbroucke te lezen dat hij het belangrijk vindt dat studenten zich in eerste plaats op hun studies toeleggen. Ik zelf sta al jaren in het onderwijs, heb op universitair niveau lesgegeven en sta momenteel in het secundair onderwijs, en ik heb al veel studenten en leerlingen gezien die naast hun studies ook nog werken.
En ik heb, spijtig genoeg, ook vaak gezien hoe dat ten koste kan gaan van de studies. Eerder dan verschillende activiteiten combineren en verschillende dingen "half" doen, ben ik voorstander van je ten volle concentreren op één iets en dat dan goed afwerken.
Waarmee ik ondernemerszin op zich niet wil afremmen of ontmoedigen, maar ik vind het vooral belangrijk dat dat realistische proporties aanneemt en dat de studies nog altijd op de eerste plaats komen.