dinsdag 20 november 2007

Onder de Spaanse zon (VII)

Terwijl de regen buiten in bakken naar beneden stroomt, kunnen wij alleen maar dromen van de zon. Voor Matthieu Deram (student marketing) is de Spaanse zon echter dagelijkse realiteit. Vanuit de universiteit van León houdt hij ons op de hoogte.

(deel I, II, III, IV, V en VI kon je eerder al lezen)

Zondag 18 november 07

Het leven van een student kan wat duur zijn vooral als hij op zijn eentje aangewezen is. Iedere dag eten op tafel zetten komt soms duurder uit dan men denkt. Ook uitgaan is niet de goedkoopste hobby die je kan bedenken. Om mijn kosten wat te helpen dekken heb ik me onlangs ingeschreven als leerkracht Engels en Frans. Ik geef dus tegenwoordig privélessen vooral aan kinderen tussen 12 en 16 jaar. Ik denk dat mijn leerkrachten, vooral die van Frans, dit moeilijk zullen geloven, maar kom…

De talenkennis hier in Spanje is aan de lage kant, zeker als je het vergelijkt met die in Vlaanderen. Als Vlaamse student ASO kan je op zijn minst Nederlands, Frans en Engels als je afstudeert. Misschien kan je ze niet vlot, maar je kan je toch iet of wat uit de slag trekken indien het nodig zou zijn. Hier in Spanje ligt dat volledig anders. Spaans kunnen ze vlot, Engels niet echt en Frans nog minder. Ik heb nog horen zeggen dat ze in het laatste jaar middelbaar moeite hadden met de vervoeging van “to be”. Het zijn waarschijnlijk de extreme gevallen die ik hoor, maar welicht zit er toch iets van waarheid in. Op dat gebied ben ik zeer trots om Vlaming te zijn.
Vrijdag was mijn eerste les Engels aan 2 broers van 12 en 13 jaar. Hun niveau verwonderde me, ze hadden namelijk al sinds hun 3 jaar les Engels en het viel op. Hun niveau lag beduidend hoger dan de gemiddelde Spanjaard op die leeftijd. Hun school geeft zelfs les geschiedenis en technologische opvoeding in het Engels. Dat is volgens mij wel een grote uitzondering want ik had voordien nog nooit zoiets gehoord hier in Spanje. De eerste les viel al bij al goed mee. Het was wel wat onwennig om leerkracht te spelen maar ik denk wel dat het vlot zal wennen. Vooral het stukje waarin ik nu eens huiswerk mag geven. :-)

Geen opmerkingen: