dinsdag 5 februari 2008

Afstuderen in januari

Door de almaar uitdeinende flexibiliteit is het vanaf dit jaar ook mogelijk om in januari af te studeren. Vincent Cabrera Luna is zo'n pas afgestudeerde bachelor in bedrijfsmanagement, afstudeerrichting financie- en verzekeringswezen. Als ervaringsdeskundige laat hij zijn licht op dit nieuwe fenomen schijnen: de "januari-afgestudeerden."

Het grote voordeel aan dit flexibele systeem is dat we de mogelijkheid krijgen om rapper op de arbeidsmarkt te geraken. Men verliest geen heel jaar, maar slechts een half jaar. Persoonlijk vind ik dit systeem van "januari-afgestudeerden" heel goed. Ik ben namelijk al beginnen werken op 7 januari, om precies te zijn. Dat maakte er het in de examenperiode niet makkelijker op, maar goed.

Ik ben wel niet in de financiële sector aan de slag, maar dat maakt voor mij momenteel nog niet uit, omdat ik in september weer verder wil studeren. Dus in dat gewonnen half jaar kan ik al geld verdienen om zelf mijn studies en kot te betalen. Het nadeel is dan weer dat alles op afstand was. Email is een hele goeie uitvinding, maar bij persoonlijk contact (klas, begeleiding) kan men toch nog veel meer uitleggen.

Het combineren van eindwerk en stage mag niet onderschat worden. Er kruipt heel veel werk in een afstudeerproject en door je stage "verlies" je eigenlijk al veel kostbare tijd. Vooral aan informatie geraken is niet zo simpel omdat de meeste kantoren dezelfde openings- en sluitingsuren hebben. Hier heb ik wel geluk gehad dat mijn stageplaats heel flexibel was. Als ik echt dringend informatie nodig had, mocht ik een kwartier of een halfuur vroeger stoppen. En ook de lectoren hebben hun uiterste best gedaan om ons te laten slagen.

Samengevat: Een heel goed systeem met veel voordelen, maar je mag het werk niet onderschatten.

Geen opmerkingen: