dinsdag 12 februari 2008

Onder de Spaanse zon (XIII)

Ook in Spanje kennen ze examens. Matthieu Deram, die in León marketing studeert, kan ervan meespreken (zijn andere stukjes lees je hier).

woensdag 30 januari 2008


Ook hier is het van dat! De Examens zijn begonnen... en dat brengt natuurlijk de nodige frustraties en stress met zich mee. Zeker als je collega-studenten thuis er net hun laatste hebben afgerond. Hier alvast een klein overzicht over hoe de examens voor een Erasmus-student aanvoelen.

Voor mij was de aanloop naar de examens behoorlijk druk, de laatste week had ik nog 3 presentaties te doen en nog wat werkjes in te geven. Véél tijd om te beginnen blokken had ik dus niet. Eenmaal de laatste lesdag erop zat, begon mijn studieritueel. Zoals iedereen heb ik mijn eigen methode en ritme om te studeren. Sommigen vinden die van mij wat raar anderen dan weer niet.

’s Morgens voor 12u zal je geen tot weinig activiteit bemerken bij mij. Tenzij misschien wat gesnurk. Rond de middag dan maar op het gemakje opstaan en er wat wakker worden, mailtjes checken, wat eten, … Eenmaal de hersenactiviteit op een normaal niveau komt, begin ik er dan maar aan. Een uurtje studeren, half uurtje pauze en zo herhalen tot we het doel van de dag bereikt hebben.

Studeren in een andere taal is niet altijd even simpel. In een ver verleden heb ik nog 75% van mijn lessen in het Engels gekregen, dus dat valt al bij al mee. Maar Spaans is toch net ietsje moeilijker, vooral als je de taal niet volledig beheerst. Je verstaat niet alles wat wordt uitgelegd of je verstaat het misschien verkeerd, het tempo waarmee je studeert in je moedertaal wordt vertraagd en de Dikke Van Dale wordt je beste vriend. Ook het examen zelf wordt er wat moeilijker op, zeker als het meerkeuze vragen zijn, want daar wordt soms wat met de woorden gespeeld.

Naarmate het examen dichter komt, stijgt de stress en wordt de cursus in een steeds hoger tempo erdoor gejaagd. Stress kan echter een positieve invloed hebben, zolang het maar met mate is. Er bestaat dus zoiets als optimale stress. Eens het stressniveau te hoog wordt, heeft hij een negatieve werking. Wie meer wil weten over stress en dergelijke moet maar eens een cursus psychologie ter hand nemen of de volgende link bekijken (http://www.guidetopsychology.com/stress.htm).


Met de woordenboeken in de hand, ga je dan maar naar het examen. Je weet niet goed wat te verwachten van het examen dat voor je ligt, tot de verlossende woordjes eraan komen: “jullie mogen NU beginnen”. Je draait je blad om en laat je volledig gaan, met de hoop op een goede afloop. Sommige leerkrachten kunnen die hoop al snel in de grond boren. Ze hebben daar genoeg manieren voor. Een inleidend verhaaltje over “Hamlet” en “Shakespeare” op een examen van bedrijfspolitiek kan je aardig in de war brengen!

Geen opmerkingen: