maandag 19 mei 2008

Het leven na studeren?

Laatstejaars... bijna mijn diploma... bijna beginnen werken. Dit betekent dus de start van het tweede deel van mijn leven. Het eerste deel? Studeren... en ik moet zeggen, ik heb ervan genoten. Mijn opleiding financie- en verzekeringswezen was meer dan ik had verwacht. Het is een praktische opleiding. Er wordt gewerkt met polissen die dagdagelijks gebruikt worden in de verzekeringssector. Met verschillende opdrachten die in het begin misschien onmogelijk lijken, maar waarvan je achteraf een goed gevoel hebt dat je ze hebt mogen uitvoeren. De opleiding valt zeer goed mee, als je gemotiveerd bent dan mag dit geen enkel probleem geven.

Dan moet je natuurlijk na je studies werk vinden. Dat is dan weer een ander paar mouwen, omdat je niet goed weet hoe je hieraan moet beginnen. Toch vormde dit voor mij (en enkele van mijn collega's-studenten) geen enkel probleem. Indien je een succesvolle stage hebt gelopen, is de kans groot dat je in dezelfde instelling kan solliciteren mét je stageplaats die achter je staat.

Zo heb ik mijn stage gelopen bij KBC. Halverwege die periode zei mijn baas me dat ik moest solliciteren (uiteraard omdat ik dit ook zelf wilde). Zo volgde er al snel een afspraak om de selectieproeven mee te doen (in Brussel). Ongeveer 1 op 7 kandidaten mag terugkomen voor een tweede gesprek en eventueel een contract te ondertekenen. Zo ging het dus bij mij, een contract werd besproken, foto's werden gemaakt, en de kous was af. Op 1 augustus start officieel het tweede deel van mijn leven! Laat ons hopen dat het er even mooi uitziet als het eerste deel, maar ik heb alvast prachtige vooruitzichten.

Nog één iets, werken in een financiële instelling is helemaal niet zo saai als de meeste zouden denken. Indien je een commerciële job wil en de bankproducten je interesseren, dan is dit echt wel een job voor jou. Wens je enkel administratieve functies, dan vind je zeker ook de job van je leven. Voor elk wat wils binnen de financiële bedrijven.

Wie weet worden we ooit collega's...

Yenka De Vlieghere is laatstejaarsstudente Financie- en verzekeringswezen.

Geen opmerkingen: