woensdag 21 mei 2008

Gastspreker reclamebureau Duval Guillaume bij marketeers

Op 8 mei 2008 kwam Tom Theys van reclamebureau Duval Guillaume naar Howest om aan ons, 2de jaarstudenten marketing van Simon Stevin, een interessante presentatie te geven over Duval Guillaume en over de reclamewereld.

Tom Theys studeerde communicatiewetenschappen in Brussel. Hij ging als marketeer aan de slag bij FilmNet/Canal+, Vlaamse Media Maatschappij en MTV. In 2002 werd hij laureaat van de copywriterscusus van de CCB (http://www.creativeclub.be/ ). Daar sloeg de vonk van de reclame over want een dik jaar later begon hij bij Duval Guillaume als strategisch planner.

“Reclame doet niet verkopen!”

Zijn ietwat verrassende stelling dat reclame niet doet verkopen, hadden we echt niet verwacht. Gelukkig gaf hij ons uitleg over de reden die hem tot die stelling bracht. Reclame zorgt ervoor dat de producten of diensten bij de consumenten bekend raken maar als ze niet aan de verwachtingen van de consumenten beantwoorden, zullen zij zich het product niet aanschaffen.
Er werden 3 cases besproken tijdens de presentatie. Namelijk Come a Casa, Douwe Egberts en GAIA.
De eerste case ging over de kant-en-klare maaltijden van Come a Casa (http://www.come-a-casa.com/ ). Deze maaltijden zijn van superieure kwaliteit in tegenstelling met andere kant-en-klare maaltijden.

Voor Come a Casa op de markt verscheen, was het marktaandeel van kant en klare maaltijden, die buiten de diepvriezer bewaard worden, weinig bewerkt. Sinds de komst van Come a Casa heeft deze markt een enorme boom gekend. De consumenten willen producten die niet enkel gemakkelijk te bereiden zijn maar die ook goed smaken. Met deze case won Duval Guillaume zelfs een Effie award (http://www.effiebelgium.org/ ).

Een 2de case was deze van Douwe Egberts die geen koffie maar FOKKIE’s maakt. In plaats van reclame te maken voor het merk, maakten ze reclame voor koffie in het algemeen. Dit deden ze om het algemeen koffieverbruik te doen stijgen. Tijdens deze reclame campagne werd er dus reclame gemaakt voor FOKKIE, zodat de consument meer zou opletten en merken dat het reclame van Douwe Egberts was. Het woordje “fokkie” werd gretig opgepikt door de consumenten, en leidde tot een jongere positionering voor Douwe Egberts (http://www.douwe-egberts.com/ ). Met deze case heeft Duval Guillaume een nominatie op zak voor de komende Effie awards: wij zullen alvast duimen voor hen op 4 juni e.k.!
Een laatste case die besproken werd is de opdracht die voor GAIA uitgewerkt werd (http://www.gaia.be/ ).
GAIA wil ervoor zorgen dat mannelijke biggen niet meer zonder verdoving gecastreerd zouden worden. Hiervoor gingen ze naar Duval Guillaume met een schrijnende video waar men een big zag en vooral hoorde die luid schreeuwend werd gecastreerd.

Duval Guillaume startte speciaal een muziekgroep op, namelijk “Pigs in Pain” om de ministers erop te wijzen dat ze hier iets aan moesten veranderen (http://www.pigsinpain.be/ ). De song die speciaal hiervoor opgenomen werd kreeg veel media aandacht, en een wetsvoorstel werd gelanceerd om de 5 miljoen biggen die elk jaar in ons land worden gecastreerd pijnloos te castreren.
Om af te sluiten wens ik Tom Theys te bedanken voor de interessante en onderhoudende uiteenzetting over reclame en Duval Guillaume.
Amaury de Séjournet de Rameignies
Studentent 2 marketing

1 opmerking:

Unknown zei

Hallo, interessant artikel! Kan me voorstellen dat veel studenten ook willen leren hoe ze snel en eenvoudig effectief kunnen netwerken. dat wil zeggen: waar vind ik de juiste mensen? Hoe maak ik contact? Hoe verzilver ik die contcaten?

Mogelijk dat een workshop van Anneke Waalraaven daaraan een bijdarge kan leveren. Kijk op http://www.gastspreker.info voor meer info.

Mvrgr

Anneke Walraven