maandag 21 januari 2008

Onder de Spaanse zon (XI)

Reizen in de eenentwintigste eeuw. Nu hij in Spanje studeert, is het voor Matthieu Deram een factor waarmee hij rekening moet houden. Vandaag vertelt hij het relaas van zijn laatste vlucht naar zijn tweede thuisland. Zijn andere stukjes lees je hier.

Maandag 7 januari 2008

De technologische vooruitgang in de 20ste eeuw heeft van reizen een waar plezier gemaakt, of het toch véél verbeterd! Vanuit Brussel staat men in 10u vliegen in New York waar men er vroeger 3 weken of meer met de boot moest varen.

Hoewel het reizen véél vlugger kan met behulp van het vliegtuig mag men het toch niet onderschatten. Klein voorbeeldje: Gisteren ben ik omstreek 11u40 vertrokken bij mij thuis richting Charleroi Airport, mooi op tijd om in te checken en nog wat te eten. Om 15u steeg de Boeing 737-800 van Ryanair op en landde omstreeks 16u55 in Valladolid (Spanje). Daar moest ik een zenuwslopende half uur wachten op mijn bagage waardoor ik mijn bus naar León van 17u15 gemist heb (hoewel ik betwijfel dat hij er ooit was).
Op de internetsite van de busdienst stond vermeld dat de volgende bus pas om 22u15 was. Het werd dus een lange namiddag op het vliegveld. Uit een vorige ervaring wist ik dat het mogelijk was dat er ook een bus was rond 20u15, hoewel niet vermeld op de site. Een ouder koppel was ook aan het wachten op dezelfde bus en had tickets voor de bus van 20u05. Een graantje hoop in het wachten. Na 3u me bezighouden met kleine domme dingen in het vliegveld kwam de bus dan eindelijk aan omstreeks 20u40.

Na een rit van een kleine 2u was ik dan eindelijk aangekomen in het busstation van León tegen 22u15. Om me wat geld uit te sparen en nog wat fysieke oefening te doen ben ik te voet naar mijn kot gewandeld (met een kleine 25kg bagage) om uiteindelijk om 22.50 uitgeput in mijn kamer binnen te vallen. Dus iets meer dan 11u na mijn vertrek thuis in België ben ik op mijn bestemming aangekomen.

Reizen is kan dus nog altijd een ware marteling zijn, zeker als ge op het openbaar vervoer moet rekenen. Zij hebben soms de neiging te laat te zijn, niet alleen in België! Want als je het mij vraagt zijn de Belgische vervoersdiensten nog redelijk in orde (hoewel ze ook hun momentjes hebben). Vlug nog een kleine tip voor wie op reis vertrekt: neem een boek of iets anders waar je je lang mee kan bezighouden...

Geen opmerkingen: