donderdag 17 januari 2008

Onder de Spaanse zon (VIII)

Hoe zou het nog met Matthieu Deram zijn? Hij studeert nog steeds marketing aan de Universiteit van León (Spanje) via een Europees uitwisselingsprogramma. Wil je de andere delen lezen, dan kan dat hier.

Vrijdag 23 november 2007


Als je aan studenten vraagt wat het ergste stukje van hun opleiding is, dan zul je meermaals "al die projecten" horen. Projecten zijn deel van de opleiding, zeker die van marketing, en moeten nu eenmaal gedaan worden. Maar - zoals dat met vele dingen gaat - je hebt toffe projecten en minder toffe. Vaak hangt het af van de lectoren hoe een project en les ervaren wordt.

Ook hier in Spanje heb ik projecten, meer dan mijn Belgische collega’s zelfs. We hebben hier een project waarin mijn werkgroepje de gewoontes van de Spaanse jeugd met betrekking tot het downloaden van muziek zal onderzoeken, op zijn minst een actueel en interessant thema, als je het mij vraagt. Voor dit marktonderzoek moesten we een vijftal interviews afleggen, onder andere met enkele experts. Ik kende gelukkig een student geluidsingenieur die ook muzikant is. Het interview met hem was interessant, niet alleen door het onderwerp, maar ook door de manier waarop we dit gedaan hebben. We hebben het interview als een radioprogramma opgenomen en op een cd gebrand die we dan bij het dossier zullen bijvoegen.

Voor mij was het de eerste ervaring in een muziekindustrie, hoewel de "studio" geïmproviseerd was. Je kan tegenwoordig véél doen met een laptop, een microfoon en de juiste software. Na ietsje meer dan anderhalf uur was het interview eindelijk ingeblikt. Toen we het achteraf beluisterden, was ik wel serieus onder de indruk van mijn accent in het Spaans, al zeg ik het zelf. Ik was tevreden met het resultaat. Het klonk zoals je het op de radio zou horen en het was iets dat ik nog nooit meegemaakt had. Nu zondag gaan we zelfs een reclamespot monteren voor een ander project. Ik kijk er nu al naar uit!

Projecten zijn dus niet altijd saai, het is soms "gewoon" een kwestie van aanpakken.

Geen opmerkingen: