maandag 7 april 2008

Op stage bij KBC in Zedelgem

De stages zijn volop aan de gang. Vandaag geven we het woord aan Thomas Clement, stagiair financie- en verzekeringswezen.

Langs de Torhoutsesteenweg in Zedelgem bevindt zich een KBC-kantoor. Dit is de plaats waar ik mijn 15-weekse stage volg. Elke weekdag word ik om 8u30 verwacht op het kantoor. Het fietsen van mijn woonplaats (Varsenare) tot “mijn werk” zorgt ervoor dat ik fris en monter op het kantoor toekom.

De eerste dag werd ik hartelijk verwelkomd door mijn stagebegeleider Raf Rodeyns. Aangenaam gezelschap. Je kan het slechter treffen, dacht ik bij mezelf. Ook de andere personeelsleden (12) vallen goed mee.
Ze zijn zeer geïnteresseerd in het doen en laten van de student van tegenwoordig. Er worden daarbij vooral veel vergelijkingen gemaakt, met hoe het vroeger was... Of het beter was? Het was wellicht vooral anders.

De taken zijn zeer verschillend maar de hoofdtaak is administratief werk, wat ik ook verwacht had. Ik volg veel gesprekken mee over het aangaan van een woonkrediet of een bepaalde verzekering. Omdat ieder gesprek anders is (andere personen, andere situatie) blijft ieder gesprek boeiend om te volgen.

De drempel tussen kennis (school) en praktijk (stage) vind ik wel groot. Je kan in zoveel verschillende situaties terecht komen, dat het (nog) niet altijd even makkelijk is om de kennis toe te passen in de praktijk.

Ik ben nu al 6 weken bezig op mijn stageplaats. Heimwee naar de HOWEST-schoolbanken heb ik (voorlopig) nog niet.

Geen opmerkingen: