maandag 7 april 2008

"Gisteren nog op de schoolbanken, nu op de werkvloer"

Maxime Caus (accountancy-fiscaliteit) loopt momenteel stage bij Deloitte Fiduciaire in Blankenberge.

Op bezoek bij Deloitte Fiduciaire

Deloitte Fiduciaire, gelegen in de Blankenbergse Steenweg te Brugge, is een tot de “Big 4” behorend bedrijf in het accountancy wereldje. Het is een hele ervaring om als stagiair te mogen werken bij Deloitte.


Gisteren op de schoolbanken, vandaag de werkvloer


Voor elke student is het een hele stap om die eerste dag de deur open te doen en met een klein hartje te zeggen dat de stagiair, ‘het groentje’, zich komt aanmelden voor de eerste stagedag. Hoewel het aanvoelde als een eerste schooldag, voelde ik al rap dat we in de realiteit beland waren. Na een uitgebreide rondleiding in het kantoor was het tijd om even kennis te maken met de collega’s. Na een aantal opdrachten overlopen te hebben met een collega, zat de eerste stagedag er al op - sneller dan ik had verwacht. Het verbaast mij trouwens elke dag opnieuw dat de tijd zo vliegensvlug voorbij gaat.


Een greep uit de stagetaken


Reeds op het moment dat ik mijn stagedossier ondertekende, besefte ik dat ik een plaatsje gereserveerd had in een rollercoaster. Het pakket dat je voor je krijgt is zeer ruim, waardoor je je naar believen kunt uitleven in de cijfers. Elke nieuwkomer bij Deloitte krijgt drie weken opleiding waarin men je alles aanleert van de gebruikelijke software. Bij Deloitte worden er nog heel wat andere, eigen, programma’s gebruikt naast Venice. Niettegenstaande de moeilijkheidsgraad van deze programma’s, staan mijn collega’s mij altijd met raad en daad bij om de juiste gegevens uit die software te halen. Een voorbeeld van zo’n programma is AS2, Audit System 2, waarmee je van scratch een jaarrekening moet gaan afwerken.

Het beeld dat ik had over stage lopen, klopte gedeeltelijk met de werkelijkheid. Ik wist dat ik veel zou moeten werken; maar ik had het gedacht dat het ééntonig werk zou zijn waardoor het al rap zou gaan vervelen. Gedurende de voorbije vier weken heb ik mij nog geen enkele keer kunnen vervelen. (Je krijgt er zelfs de tijd niet voor :-)) Een leuke werksfeer gekoppeld met leerrijke opdrachten houden alles in evenwicht. Een perfect uitgebalanceerd duetje zeg maar.

1 opmerking:

Little Miss zei

Ik ben eigenlijk erg toevalling op uw blogspot terecht gekomen. Zelf ben ik momenteel 2e jaarsstudente Marketing in Simon Stevin. Ik vindt uw blog geweldig hoe je je eigen ervaring neerpent. Volgend jaar moet ik ook een stageplaats zoeken en weet eigenlijk totaal nog niet waar of welke branche. Mss dat uw blog me wel op ideeën kan brengen ;). Zelf heb ik dit jaar een blog gemaakt omtrent de cursus Marketingcommunicatie online. Mijn blog gaat over alle evenementen in Blankenberge. Ik probeer zelf naar zoveel mogelijk te gaan en schrijf dan mijn eigen ervaringen op. Ik zal dan ook maar de link geven http://bezigblankenberge.blogspot.com. Komt u ook eens mijn blogspot bezoeken en laat gerust een reactie achter ;). Veel succes nog op uw stage!! Lindsay