donderdag 17 april 2008

Op stage bij Ernst & Young

Joey Deforce (accountancy-fiscaliteit) loopt momenteel stage bij Ernst & Young. Hier volgt het verhaal van het stagebegin.

Maandagmorgen, mijn eerste stagedag! Vol goeie moed begeef ik me naar het kantoor van Ernst & Young. Net voor ik binnenstap, staar ik nog even naar het immense gebouw waar ik voor sta. Ik voel me als een klein ventje. Ik groet een paar mensen die zich via een badge naar binnen werken en een vriendelijke glimlach verschijnt als ik het woord “stagiair” in de mond neem. De eerste kennismaking was meteen goed toen ik merkte dat bijna iedereen uit de streek was. Dat gaf direct stof om over te babbelen.

De eerste stagetaken waren zoals ik het had verwacht: kleine, eenvoudige zaken om me vertrouwd te maken met de software, de omgeving en het systeem van werken binnen het kantoor. Dag na dag kreeg ik iets anders voorgeschoteld, soms iets uit de personenbelasting, soms uit de vennootschapsbelasting, maar meestal veel boekhoudkundige zaken, wat logisch is voor de eerste stappen binnen het bedrijfsleven. Mijn keuze voor een fiduciaire als stageplaats is ongetwijfeld de juiste geweest. Variatie binnen het werk en een uitstekende omgeving om me te kunnen inzetten, meteen raak dus.

Wat me vooral opvalt, is dat ervaring in de branche heel belangrijk is. Als stagiair zie je alles voor de eerste keer: een dossier doorsnuffelen, een loonstaat overlopen, een aanslagbiljet controleren, … voor de mensen die er werken, is dat vanzelfsprekend, maar als stagiair moet je wel menigte keren je hardeschijf laten ‘ruttelen’ tot je het plaatje compleet hebt, en dan nog zijn er zaken die je over het hoofd ziet.

Gelukkig bestaan er geen domme vragen en vraag ik maar raak, en dat brengt me telkenmale een stap verder! Ik zie dat ik de vruchten draag van die drie jaar inzet en studeren, een goede basiskennis doet wonderen als je stage loopt. Je merkt dat niet alleen zelf, maar ook door de reacties van mijn mentor, en ook anderen die mij een taak geven. Bij het resultaat kunnen ze tevreden zeggen: ‘goe gedaan manneke’. Uiteraard moet ik sommige dingen verder uitzoeken of ook al eens opnieuw beginnen, maar ja: Rome is ook niet op één dag gebouwd …

Geen opmerkingen: