donderdag 24 april 2008

Op stage bij Roxell

"Het moet niet altijd een boekhoudkantoor zijn." Dat dacht student accountancy-fiscaliteit Jonathan De Jonghe, en hij koos voor de financiële dienst van een onderneming om zijn stage te gaan doen. Hieronder volgt zijn stageverhaal.

Als derdejaarsstudent accountancy-fiscaliteit word je ondergedompeld in het werkveld. Al snel moet je kiezen: loop ik stage op de financiële dienst van een KMO of multinational of verkies ik een fiduciaire of accountancykantoor? Mijn voorkeur ging uit naar een onderneming en zo kwam ik terecht bij Roxell NV, gelegen te Maldegem. Deze onderneming is producent van innovatieve voederbakken voor pluimvee en varkens. Het is een grote onderneming die een jaaromzet realiseert van meer dan 60 miljoen euro en 175 werknemers telt. Meer dan 150 distributeurs zorgen ervoor dat de geautomatiseerde voedersystemen hun weg vinden naar alle werelddelen.

Bij een eerste verkennend gesprek krijg je je stagetaken meegedeeld. Deze lijken indrukwekkend en er bekruipt je een angstig gevoel. Zal ik dit wel aankunnen? Eenmaal gestart verdwijnt die onzekerheid al snel. Alles lukt vrij goed. Mijn stagementor legt de taken nauwkeurig uit en ik kan steeds met vragen bij haar terecht. Ondertussen heb ik al heel wat bijgeleerd.

Ik was mij niet bewust van het grote aantal documenten dat op een financiële dienst verwerkt wordt. Veel documenten die in de opleiding accountancy-fiscaliteit niet of nauwelijks aan bod kwamen zoals de douanedocumenten, documenten voor recuperatie buitenlandse BTW, documentaire kredietaanvragen, remisedocumenten voor incassering Franse cheques... Zeer interessant om zoveel nieuws bij te leren.

Wat me vooral opvalt op de financiële dienst is dat iedereen op elkaar moet kunnen inspelen, niet enkel in deze dienst zelf, maar ook met de andere bedienden, want alle administratieve taken hangen nauwkeurig samen en vormen één geheel. Mijn eindwerk koos ik in samenspraak met mijn stagementor en gaat over de voorbereidende werkzaamheden voor het opmaken van de vennootschapsbelastingsaangifte die Roxell straks moet indienen. Dit geeft mij de kans mijn theoretische schoolkennis om te zetten in de praktijk. Omdat er heel wat nieuwe bedrijfswagens werden aangekocht zal ik hier al meteen de nieuwe regeling op de aftrekbeperking als beroepskosten kunnen integreren. Mijn stagementor volgt mijn stageverslag en eindwerk heel goed op en geeft tips ter verbetering. Dat is zeker een pluspunt om alles tot een goed einde te brengen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik doe vakantiejob in tielt, een bedrijf die in onderaaneming werkt voor roxell, productie van o.a. vito

GeorginA zei

Hallo allemaal, dit is hoe ik binnen 24 uur een dringende lening van € 30.000 kreeg om mijn eigen bedrijf te starten met internationale online leenservices. Neem contact op met de e-mail van het bedrijf voor uw leningverwerking als u geïnteresseerd bent:
e-mail: atlasloan83@gmail.com
WhatsApp: +1 (443) -345-9339