maandag 3 mei 2010

commerciële training bij Dexia

Het tweede jaar Financie– en verzekeringwezen was uitgenodigd in het trainingscentrum van Dexia op donderdag 1 april 2010. Samen met onze docent beleggingsleer, de heer Siem de Ruijter, volgden we een praktijkgerichte commerciële training. Het beloofde alvast een boeiende ervaring te worden.

We waren met z’n allen stipt aanwezig om 08:15 en werden vriendelijk ontvangen door de heer Rudi De Moor van Dexia. De heer De Moor is Sales Consultant bij Dexia. Hij staat o.m. in voor de verkoopsopleidingen binnen Dexia.

Eenmaal binnen konden we met z’n allen plaats nemen aan een grote ronde tafel. Er was voldoende frisdrank en koffie aanwezig, om ons zo goed mogelijk op ons gemak te doen voelen. Dit was wel nodig aangezien het geen doorsnee presentatie ging worden, maar een interactieve en leerrijke verkoopstraining.

De uiteenzetting van de heer De Moor zat vol met voorbeelden uit de praktijk! De theorie werd ook voortdurend getest, doordat de heer De Moor regelmatig met ons verkoopsgesprekken voerde. Hij speelde constant op ons in door voortdurend vragen te stellen en onze mening te vragen omtrent bepaalde uitgelegde technieken.

Volgens de heer De Moor is een verkoopsgesprek eigenlijk een aaneenschakeling van verschillende stappen die één vloeiend geheel moeten vormen. Zo maakte hij ons duidelijk dat de eerste indruk bij een klant al het verschil kan maken. De eerste 20 seconden, de eerste begroeting is dus van belang. Hij liet ons ook voelen hoe we eigenlijk het best een gesprek aanvatten met de klant.

We moesten als verkoper eveneens steeds proberen een zekere controle te behouden over het gesprek, zonder dat die duidelijk overheersend was. De 50/51 verhouding werd geïntroduceerd: als verkoper dien je net iets meer een bewuste controle te nemen over het gesprek. Dit doet men onder andere door veel vragen te stellen aan de klant om zijn behoeften beter in kaart te kunnen brengen. Wat wil die klant nu precies en hoe kan ik hem op een zo goed mogelijke manier hiermee van dienst zijn? Het is een continue wisselwerking tussen de klant en de verkoper. Dit bleek a.d.h.v. verkoopsgesprekken die de heer Rudi De Moor met ons voerde, helemaal niet zo evident, maar naarmate we het beter en beter begonnen te oefenen bleek het uiteindelijk goed te lukken.

Uiteindelijk bedankten we de heer Rudi De Moor uitgebreid voor deze praktijkgerichte sessie met een warm applaus en namen we enkele mooie foto’s als herinnering voor deze toch wel leerrijke maar vooral plezante dag.

Voor mij was dit een zeer interessante dag, het benadrukte nog meer mijn interesse in een commerciële functie bij een bankinstelling!

Tibo Van Damme

Student financie- en verzekeringswezen

Geen opmerkingen: