dinsdag 25 november 2008

Waarheid en leugens over marktonderzoek

Levenslang leren is niet alleen van toepassing op onze pasafgestudeerde bachelors. Ook de lectoren moeten zich permanent bijscholen. Luc Lefebvre, lector marketing op ons departement, volgde een uiteenzetting van Dominique Vercraeye (TNS-Dimarso) over de waarheid en de leugens van marktonderzoek. Hieronder volgt zijn verslag.

Dinsdagavond, 18 november was al maanden genoteerd in mijn agenda. Dominique Vercraeye, Managing Director van het marktonderzoekbureau TNS – Dimarso, zou die avond voor de leden van de ‘Rederijkerskamer – Sint Elooi’ te Knesselare komen praten over zin en onzin van marktonderzoek. Tijdens het laatste marketingcongres voor studenten, was het algemene thema marktonderzoek. De invloed van de 5 zintuigen op het consumentengedrag was toen op een boeiende manier aan bod gekomen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat een aantal studenten bedrijfsmanagement – afstudeerrichting marketing de visie van één van de Belgische hoofdrolspelers in de wereld van marktonderzoek wilden horen.

Dominique stelde alvast het publiek gerust met te stellen dat veel marktonderzoek eigenlijk gewoon onderzoek is. Elk bedrijf wenst zijn omzet te vergroten. Er zijn talrijke mogelijkheden om dit te verwezenlijken. De meest dynamische mogelijkheid is niet-gebruikers van jouw producten of diensten klant te maken. Hoe doe je dit ? Even Dominique Vercraeye bellen. Zijn bureau heeft tot doel om u de juiste informatie te bezorgen om klanten te winnen.

Dominique kwam hier uitzonderlijk niet spreken voor potentiële klanten of een professioneel publiek maar voor de mensen van zijn geboortedorp. Toch slaagde hij erin om een vrij complexe materie, zoals kwalitatief marktonderzoek, voor iedereen verstaanbaar en boeiend te maken. De semi-professionals, en daarmee bedoelen we de studenten marketing, hebben echt kunnen genieten van de boodschap.

Door het stellen van vragen, waarop elke aanwezige een antwoord kon geven, werd het specialistisch karakter van marktonderzoek voor iedereen duidelijk gemaakt.

Bedankt Dominique voor deze aangename uiteenzetting!

Luc Lefebvre

1 opmerking:

Anoniem zei

ik vond het een heel leerrijke avond, waarvoor hartelijk dan aan deheer 'Dominique Vercraeye'.
Het naar voor brengen van bepaalde strategiëen in de marketing, die u aangeduid hebt met een mooi voorbeeld zal mij zeker bij blijven.