maandag 2 juni 2008

Twee werkplekken voor de prijs van één stage

In onze afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit kregen de studenten de kans om de stage op te spitsen in twee blokken. Dit wil zeggen dat de student in plaats van 11 weken stage te lopen op één stageplaats, een stage van 6 en 5 weken op 2 stageplaatsen loopt. Student Kevin Stevins vond dit voor zichzelf de ideale oplossing.

Als ik een stage doe bij een boekhoudkantoor en daarna bij een onderneming heb ik de ervaring van beiden en kan ik sneller een keuze maken als ik afstudeer. Zo hoef ik niet meer te ‘experimenteren’ na mijn studies. Het feit dat ik me in die korte periode moest inwerken in twee bedrijven schrok me in het begin wel wat af, maar ik kan je verzekeren dat het alleen de eerste dagen wat onwennig is. Tegen het einde van de eerste week ben je het al wat gewoon en voel je je wat meer op je gemak.

Mijn keuze ging naar een boekhoudkantoor in Oostende, Simons Boekhouding & Fiscaliteit BVBA, waar ik één groot vennootschapsdossier moest afhandelen en een paar kleinere dossiers over zelfstandigen. Bij dat grote dossier moest ik een volledige audit voorbereiden (eindejaarsverrichtingen, raming vennootschapsbelasting en jaarrekening), maar ik leerde ook de dagdagelijkse verrichtingen. De dossiers over zelfstandigen waren een correctie op de BTW en een voorbereiding voor de PB-aangifte. Deze stage liep de eerste 6 weken van de stageperiode.

Daarna liep mijn stage verder op de financiële dienst van het Boudewijn Seapark, een onderneming dus. Deze stage duurde 5 weken. Hier had ik vooral dagdagelijkse boekhoudkundige taken zoals het boeken van aankoop- en verkoopfacturen en bankuittreksels, rapportering, BTW. Maar ook enkele fiscale opdrachten zoals fiches 281.50, stadstaksen op verkoop van tickets,…

Ik ben echt tevreden dat ik twee diverse stage ervaringen heb mogen opdoen. Het helpt om nu te kiezen welke richting ik mijn beroepsleven wil uitbouwen. Vooraf zat ik met veel vragen. Nu kan ik het werk beter inschatten. In een boekhoudkantoor werk je met veel verschillende dossiers die voor veel variatie zorgen, je krijgt niet alleen allerlei soorten ondernemingen in allerlei sectoren, je werkt ook met verschillende vennootschappen en zelfstandigen die vooral naar fiscaliteit toe voor de nodige afwisseling zorgen. Anderzijds kan je bij een onderneming specifieker werken op bepaalde items die de boekhouding en fiscaliteit te bieden hebben. Dit is zeker het geval bij grotere ondernemingen. Zo kan je terecht komen op afdelingen die vooral de dagdagelijkse zaken afhandelen, maar je kan evengoed in de fiscale afdeling terecht komen.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar job in een onderneming. Het feit dat je maar aan één dossier werkt en het door en door kent, vind ik een groot pluspunt. Het enige nadeel is dat je kan vast komen te zitten in de routine. Grotere ondernemingen werken soms met een soort rotatiesysteem waarbij je op een periodieke manier afwisseling krijgt. Bv. één maand aankoopfacturen, één maand facturatie, maar dit is niet altijd het geval…. Een kleine KMO waar je instaat voor de volledige boekhoudkundige en fiscale afwerking lijkt mij heel boeiend. Maar daarvoor zal ik allicht eerst wat extra ervaring moeten opdoen.

Naar de studenten die volgend jaar voor de keuze staan, wil ik nog meegeven dat ze zeker moeten opteren voor een gesplitste stage als ze nu nog niet weten welke richting ze uitwillen na hun studies.

Geen opmerkingen: