maandag 11 mei 2009

Op stage bij Fun

Een student Accountancy-fiscaliteit die stage loopt bij Fun. Een niet-alledaagse combinatie, zou je denken. Maar voor student Nick De Keyser is het momenteel wel de realiteit. Een verslagje.

In het laatste semester van je opleiding mag je eindelijk stage lopen. Niet dat het theoretische luik niet interessant was, maar iedereen wil toch graag weten hoe het er in ‘het echte leven’ aan toe gaat.

Ik koos Fun als stageplaats. Het bedrijf sprak mij aan omdat het een jong, dynamisch bedrijf is dat de afgelopen decennia toch veel gegroeid is. Ik wou bovendien graag weten hoe dit bedrijf als een goed geoliede machine georganiseerd werd, en hoe ik mijn steentje daartoe kon bijbrengen met alles wat ik geleerd heb.

Mijn eerste stagedagen vielen enorm goed mee: het boekhoudteam bij Fun bestaat uit jonge mensen die zich allemaal open en flexibel opstellen. Bovendien zijn het allen West-Vlamingen, wat de integratie toch net iets sneller laat verlopen. Mijn eerste stagetaken waren gemakkelijk om mij wat vertrouwen te geven en mij op mijn gemak te stellen. Naarmate mijn stage vorderde, werd ik steeds meer geïntegreerd in de boekhoudafdeling: ik mocht van a tot z vragen hoe alles in zijn werk ging, terwijl mij ook meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid gegeven werd.
Om een idee te geven hoe ik stap voor stap geïntegreerd werd, geef ik graag het voorbeeld van de taken die ik het meeste doe: het registreren en controleren van facturen. Eerst moest ik alleen de facturen in het boekhoudsysteem ingeven zodat ik het boekhoudprogramma Navision wat leerde kennen. Daarna mocht ik al eens een factuur inboeken, nadat mijn collega’s deze gecontroleerd hadden. En uiteindelijk mocht ik zelf de facturen controleren, waarbij ik zelf moest zoeken waar de fout zat en hierbij andere vestigingen of afdeling moest mailen voor bijkomende informatie. Andere taken die ik mag uitvoeren zijn bijvoorbeeld het dagelijks inboeken van de bankuittreksels, het vereffenen van openstaande facturen van klanten, het opmaken van de jaarrekening… Kortom, allemaal zaken die je in je verdere beroepsleven zeker nog zal tegenkomen.

De sfeer die bij Fun heerst zou ik bijna als perfect durven omschrijven: er moet natuurlijk gewerkt worden, maar sociaal contact en wat humor zijn nooit ver weg. Zo voel je je in deze omgeving nooit een nummer, maar iemand die meehelpt en geapprecieerd wordt. Kortom, de perfecte leerschool voor praktijkervaring!

Geen opmerkingen: