woensdag 2 juli 2008

De kick van het verkopen

Op onze Hogeschool ging in april een opleiding ‘commerciële vaardigheden’ door. De opleiding-workshop werd gespreid over 5 halve dagen, telkens van 13.30 tot 18.00 uur. Ze kreeg vooraf de naam “De Kick van het verkopen”. En achteraf vooral veel lof...

De start
Howest wil dat bachelors zo praktijkgericht mogelijk opgeleid worden. Al van tijdens de reguliere opleiding worden studenten bovendien aangespoord tot levenslang leren. Eén van die levenslange leertrajecten werd dit jaar aangeboden aan de alumni van de richting financie- en verzekeringswezen. Uit een enquête was immers gebleken dat vooral vor het commerciële aspect nog nood was aan bijscholing.

Samen met enkele docenten van de school, enkele medewerkers van banken en verzekeraars en een extern bureau Mindstretch, werden de koppen bijeen gestoken en werd een programma samengesteld.

De kick van het verkopen moest dus – hoe kan het ook anders – een erg praktijkgerichte en interactieve workshop worden. Enkele ‘codewoorden’: best practices, ervaringsuitwisseling, voorbeelden, anekdotes, rollenspelen, handige weetjes, comfortzone, tips & tricks ...

We zochten naar een ervaren docent die voeling had met het bank- en verzekeringswezen én die over didactische vaardigheden beschikte. Zo kwamen we bij Jan Maréchal terecht …

Jan Maréchal – van opleiding kinesitherapeut – heeft 17 jaar ervaring in de bank- en (voornamelijk) verzekeringssector opgebouwd. Hij werkte er in verschillende domeinen (acceptatie en schadebeheer, productmanagement, marketing en vorming, verkoop en training, leiding geven…). Zijn voorliefde voor opleidingen en commerciële vaardigheden (verkopen, schrijven, les en presentaties geven enz.) maakten dat hij een jaar geleden de overstap maakte naar het zelfstandig statuut als full-time trainer en coach.

Programma op maat van de cursist
Wie inschreef, kon mee het programma bepalen. Zo waren we er zeker van dat het programma op maat van de cursist was. Een greep uit het aanbod: verkoopsgesprek, actief luisteren, planning en time-management, schriftelijk communiceren, telefoneren, ...

Een leuke en boeiende afsluiter
De laatste 2 uren werden voorbehouden aan een testimonial van 2 personen die hun sporen in het commerciële circuit hebben verdiend.

Geert Dehouck, commercieel directeur bij DAS Verzekeringen en auteur van het boek “Zo scoort u in de verkoop”, kwam enkele van de vele interessante items uit zijn boek op zijn specifieke prikkelende manier toelichten. De toehoorders waren geboeid;
ze kregen trouwens elk een exemplaar van het boek dat sommigen prompt lieten signeren…

Johan Van Eeckhout, meer dan een decennium commercieel directeur bij Mercator Verzekeringen en sedert een jaar zaakvoerder van zijn eigen kantoor, bracht met zijn typisch gevoel voor humor en zijn geweldig enthousiasme op een overtuigende wijze het abc van de verkoop.

Geen opmerkingen: