Ook in Spanje moeten studenten lessen volgen, projecten afwerken en examens afleggen. Matthieu Deram (student marketing) is een bevoorrechte ooggetuige, want hij studeert momenteel aan de Universiteit van León.
Donderdag 17 januari 2008
De laatste week nadert zo langzaam aan en de lessen beginnen stilaan op hun einde te lopen. Sommige professoren moeten er nog een paar laatste hoofdstukken doorjagen, anderen hebben tijd over en laten ons wat meer tijd om te studeren. Ook de projecten lopen stilaan op het einde, met alle gevolgen vandien.
Iedereen heeft het wel al meegemaakt: De paniek komt dichterbij, de deadline staat voor de deur en er is nog zoveel werk te doen. Hier en daar is iets misgelopen of ben je iets vergeten en moet je nog vlug terug dingen opzoeken. Tot overmaat van ramp heb je een computerprobleempje en ben je deels/alles kwijt. Er zijn zoveel dingen die kunnen gebeuren bij projecten. Een wijs persoon maakt back-ups op zoveel mogelijke media! Kwestie van zeker te zijn, zullen we maar zeggen.
Wanneer eenmaal het werkje zijn einddoel bereikt heeft is er nog... de presentatie, voor velen onder ons één van de meest gevreesde momenten in een project. Met een uiterste precisie worden de dia’s gemaakt. Er mag niks verkeerd aan zijn, dit is immers het moment waarop de leerkrachten kunnen vragen stellen! Interactie kan soms een vreselijk ding zijn. Ik denk zelfs dat sommige docenten er plezier in hebben om hun studenten zo te zien afzien, hoewel ze het waarschijnlijk nooit zullen toegeven.
Dan is het moment van de waarheid daar, met knikkende knieën sta je vooraan in de klas. Al die ogen op je gericht. Alsof je geëxecuteerd zal worden door een peloton infanteristen. Nog vlug en schietgebedje en dan begin je er maar aan. Naarmate de slides de revue passeren gaan de zenuwen terug liggen. En dan is het tijd voor de vragenronde… de Spaanse Inquisitie herbeleeft zijn gloriedagen.
Als student in de marketing is dit een veelvoorkomend verhaaltje. Gelukkig heb je na een tijdje al wat ervaring met het maken van presentaties en met de voorkeuren van de leerkrachten. De vrees van voor een groep te moeten spreken, overwin je zeker en vast in de marketing. Met de steun van de medestudenten en in sommige gevallen met de tips van de docenten zelf.
Hier in Spanje heb ik ook al redelijk wat presentaties moeten doen, over het algemeen lukt dit wel, hoewel de factor van de vreemde taal zeker niet te onderschatten is. Je moet zoeken naar je woorden en je weet niet altijd de juiste uitdrukkingen. De lectoren en de andere studenten hebben wel begrip en respect voor je situatie, sommigen beweren dat het niets voor hen zou zijn. Momenteel heb ik nog 2 presentaties te gaan om me daarna vol moed in de boeken te storten. Hopelijk loopt dat goed af!
donderdag 24 januari 2008
Onder de Spaanse zon (XII)
Labels:
buitenland,
internationalisering,
marketing,
Matthieu Deram,
Spanje
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten