The wild Site of blogging..
Daarover kwam Clo Willaerts even met ons praten op het studentenmarketingcongres 2007. Een zeer leuke madam, als je het mij vraagt! Ofwel waren het mijn mannelijke hormonen die op hol sloegen. Oké, laten we maar on-topic gaan, straks wordt ze nog boos op me omdat ik dit post ! Maar kijk... Ik heb meteen een positief artikel klaar over haar performance op het studentenmarketingcongres 2007 te Brussel. Nu kan ze zeker niet kwaad op me zijn... En hopelijk stuurt ze me dan alsnog een Humotapijtje op dat we konden winnen, maar dat ik helaas niet gewonnen heb.
Degenen die haar niet kennen: Clo Willaerts is de Manager van IBU, Sanoma Magazines Belgium nv. En ze heeft het met ons even gehad over het ooh zoooo populaire tijdschrift HUMO!
Humo ondervond een probleempje ! Iedere website ondervindt in de zomermaanden een daling van het bezoekersaantal. En dat vinden websites natuurlijk niet leuk, zo ook Humo niet. Maar oké, na wat onderzoek kwamen ze op de proppen met een schitterend idee! Het opstarten van een blog waar iedereen reacties kon plaatsen over festivals als Rock Werchter & Pukkelpop, muziek is dan ook een héél belangrijk punt voor de Humo !
Allereerst maakten ze gebruik van foto's. Op het festival had men een photo wall aangebracht, je kent dat wel, zo'n grote tekening met cartoons op, maar het hoofd ontbreekt... Dan kun jij samen met je vrienden je hoofd daar even insteken... FLITS... En je hebt een leuke foto voor een leuke herinnering aan Rock Werchter! Nog geen 2 uur later stonden deze foto's online... Natuurlijk wou iedereen zichzelf op die foto zien, en dus surften ze als de bliksem naar de Humo blog om hun foto te bekijken ! Zo genereerde de Humo-blog enorm veel pageviews en unieke bezoekers.
Ten tweede gingen ze met teksten werken... Een journalist plaatste een artikel (een blogpost) online over een optreden op Rock Werchter en men kon hier dan op reageren.. In sommige gevallen was er na korte tijd al meteen een reactie hierop (User Generated Content dus)! Na enige tijd stonden er al tientallen reacties met hun mening over het artikel of het optreden.
Waarom is dit nu toch zo belangrijk? Wel wel.. heb je even de tijd? Dan leg ik het je uit.. Het heeft alles te maken met de term SEO die bij iedere goede webmaster toch wel bekend is. SEO ja.. Neenee, het is geen beest dat in het tropisch regenwoud leeft. SEO staat voor Search Engine Optimization, of laten we even onze Nederlandse taal respecteren: zoekmachine-optimalisatie dus. Dat wil dus zeggen dat je je website/blog/... optimaliseert zodat deze via een zoekmachine (zoals Google) goed kan gevonden worden! Humo had als bedoeling dat wanneer je een artiest intikte die aanwezig was op bvb. Rock Werchter, en daarna de naam van het festival typte, dat je op hun blog terechtkwam. Kort gezegd: wanneer je in Google de zoekterm 'Muse Rock Werchter' intikt, kom je op hun blog terecht (waarbij 'Muse' de artiest is en 'Rock Werchter' het festival). Want dit zorgt voor een enorm groot bezoekersaantal als dat je lukt !
Nu zeg je misschien 'Nuja, allemaal goed en wel, maar waarom zijn die reacties dan zo belangrijk?' Wel, voor Google geldt: Content = King ! Hoe meer inhoud je website heeft, hoe beter ! (Zolang het maar geen geautomatiseerde content is). Dit zorgt ervoor dat je website hoger komt te staan in de zoekresultaten, wat resulteert in meer (potentiële?) bezoekers op je blog ! Daarnaast zal Google merken dat de website/blog vaak upgedate wordt aangezien er ieder uur wel een nieuwe reactie zal staan. Wanneer Google de blog enkele keren geïndexeerd heeft, zal hij dus opmerken dat deze blog vaak een update krijgt, en met gevolg ook up-to-date is. En dat vindt Google natuurlijk belangrijk, want ja.. iemand die op Google surft wil toch altijd de informatie die het meest up-to-date is !?!
Humo is hier mooi in geslaagd.. Zelfs boven hun eigen verwachtingen in was de blog meer succesvol dan ze hadden gedroomd. Hun doel was bereikt ! Proficiat mevrouw Willaerts !
En u hoefde ons niet te bedanken voor uw aandacht, wij hadden u moeten bedanken voor deze interessante performance ! BEDANKT !
En oja, wie de blog ééns wil bekijken, surf snel naar: http://blogs.humo.be/blogs/festivalitis_blog/
(Geschreven door: Olivier Dierickx, student marketing Howest, Simon Stevin)
Daarover kwam Clo Willaerts even met ons praten op het studentenmarketingcongres 2007. Een zeer leuke madam, als je het mij vraagt! Ofwel waren het mijn mannelijke hormonen die op hol sloegen. Oké, laten we maar on-topic gaan, straks wordt ze nog boos op me omdat ik dit post ! Maar kijk... Ik heb meteen een positief artikel klaar over haar performance op het studentenmarketingcongres 2007 te Brussel. Nu kan ze zeker niet kwaad op me zijn... En hopelijk stuurt ze me dan alsnog een Humotapijtje op dat we konden winnen, maar dat ik helaas niet gewonnen heb.
Degenen die haar niet kennen: Clo Willaerts is de Manager van IBU, Sanoma Magazines Belgium nv. En ze heeft het met ons even gehad over het ooh zoooo populaire tijdschrift HUMO!
Humo ondervond een probleempje ! Iedere website ondervindt in de zomermaanden een daling van het bezoekersaantal. En dat vinden websites natuurlijk niet leuk, zo ook Humo niet. Maar oké, na wat onderzoek kwamen ze op de proppen met een schitterend idee! Het opstarten van een blog waar iedereen reacties kon plaatsen over festivals als Rock Werchter & Pukkelpop, muziek is dan ook een héél belangrijk punt voor de Humo !
Allereerst maakten ze gebruik van foto's. Op het festival had men een photo wall aangebracht, je kent dat wel, zo'n grote tekening met cartoons op, maar het hoofd ontbreekt... Dan kun jij samen met je vrienden je hoofd daar even insteken... FLITS... En je hebt een leuke foto voor een leuke herinnering aan Rock Werchter! Nog geen 2 uur later stonden deze foto's online... Natuurlijk wou iedereen zichzelf op die foto zien, en dus surften ze als de bliksem naar de Humo blog om hun foto te bekijken ! Zo genereerde de Humo-blog enorm veel pageviews en unieke bezoekers.
Ten tweede gingen ze met teksten werken... Een journalist plaatste een artikel (een blogpost) online over een optreden op Rock Werchter en men kon hier dan op reageren.. In sommige gevallen was er na korte tijd al meteen een reactie hierop (User Generated Content dus)! Na enige tijd stonden er al tientallen reacties met hun mening over het artikel of het optreden.
Waarom is dit nu toch zo belangrijk? Wel wel.. heb je even de tijd? Dan leg ik het je uit.. Het heeft alles te maken met de term SEO die bij iedere goede webmaster toch wel bekend is. SEO ja.. Neenee, het is geen beest dat in het tropisch regenwoud leeft. SEO staat voor Search Engine Optimization, of laten we even onze Nederlandse taal respecteren: zoekmachine-optimalisatie dus. Dat wil dus zeggen dat je je website/blog/... optimaliseert zodat deze via een zoekmachine (zoals Google) goed kan gevonden worden! Humo had als bedoeling dat wanneer je een artiest intikte die aanwezig was op bvb. Rock Werchter, en daarna de naam van het festival typte, dat je op hun blog terechtkwam. Kort gezegd: wanneer je in Google de zoekterm 'Muse Rock Werchter' intikt, kom je op hun blog terecht (waarbij 'Muse' de artiest is en 'Rock Werchter' het festival). Want dit zorgt voor een enorm groot bezoekersaantal als dat je lukt !
Nu zeg je misschien 'Nuja, allemaal goed en wel, maar waarom zijn die reacties dan zo belangrijk?' Wel, voor Google geldt: Content = King ! Hoe meer inhoud je website heeft, hoe beter ! (Zolang het maar geen geautomatiseerde content is). Dit zorgt ervoor dat je website hoger komt te staan in de zoekresultaten, wat resulteert in meer (potentiële?) bezoekers op je blog ! Daarnaast zal Google merken dat de website/blog vaak upgedate wordt aangezien er ieder uur wel een nieuwe reactie zal staan. Wanneer Google de blog enkele keren geïndexeerd heeft, zal hij dus opmerken dat deze blog vaak een update krijgt, en met gevolg ook up-to-date is. En dat vindt Google natuurlijk belangrijk, want ja.. iemand die op Google surft wil toch altijd de informatie die het meest up-to-date is !?!
Humo is hier mooi in geslaagd.. Zelfs boven hun eigen verwachtingen in was de blog meer succesvol dan ze hadden gedroomd. Hun doel was bereikt ! Proficiat mevrouw Willaerts !
En u hoefde ons niet te bedanken voor uw aandacht, wij hadden u moeten bedanken voor deze interessante performance ! BEDANKT !
En oja, wie de blog ééns wil bekijken, surf snel naar: http://blogs.humo.be/blogs/festivalitis_blog/
(Geschreven door: Olivier Dierickx, student marketing Howest, Simon Stevin)
5 opmerkingen:
Olivier, vergeet niet dat je een prijs kan winnen als blogger, ... voor het marketing congres. Vorig jaar zijn we met 4 studenten ook van het Simon Stevin geweest en het was een zéér interessante ervaring. Schrijf een mail met jouw verslag naar sofie.mollekens-at-stichtingmarketing(punt)be
Groetjes
Thomas Vanneste
Dankjewel voor de reactie. Ik heb mij alvast ingeschreven, en ding nu officieel mee voor een ticket voor het internationaal marketingcongres. ;)
'k Zal es zien of ik een goed woordje kan doen ;-)
En heb je gewonnenn?
Dankjewel mevr. Willaerts
En Thomas, Ik heb al enige tijd niets meer van hen gehoord, dus ik neem aan dat ik niet gewonnen heb. Volgend jaar nog ééns proberen !
Een reactie posten