Vorige week hebben we hier al gemeld dat topmarketeer Luc Demeulenaere, van Procter & Gamble, voor de studenten marketing een gastlezing kwam geven. We vroegen aan Kevin Labens, student marketing, wat hij vond van de uiteenzetting.
Vooreerst was het natuurlijk een grote eer om een uiteenzetting van Luc Demeulenaere te mogen krijgen. Dit was een unieke kans om een presentatie van iemand met een vrij belangrijke functie binnen een multinational als P&G te mogen bijwonen. Zo'n kans krijg je zeker niet elke dag.
Deze uiteenzetting bevatte voor mij 2 belangrijke zaken: het professionele aspect en het luik rond P&G zelf.
Van iemand met zoveel ervaring kan je heel veel opsteken. Een functie als deze wordt je niet zomaar in de schoot geworpen. Er staat heel wat tegenover. Een van de belangrijkste zaken om te slagen in je professionele carrière is de wil om iets te bereiken. Je mag nooit opgeven: waar een wil is, is een weg.
Doorzettingsvermogen is daarbij onontbeerlijk. Tegenslagen zullen er altijd wel zijn. Je moet er alleen kunnen mee omgaan. Niet bij de pakken blijven zitten, maar op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Ondernemingszin en de nodige dosis creativiteit komen hier goed van pas.
De testen om aan de slag te gaan bij zo’n groot bedrijf zijn vanzelfsprekend niet simpel, maar eens je aan de slag kunt bij P&G krijg je er ook veel van terug. Zo heeft P&G bij voorbeeld veel vertrouwen in haar werknemers; en je beschikt als manager meteen over een belangrijk budget om projecten op te zetten. Verder investeert men in jou door je vele extra opleidingen aan te bieden om up-to-date te blijven met de trends binnen de sector. Bij het bedrijf word je geaccepteerd als persoon en ben je niet zomaar een nummer. Het menselijke aspect wordt ook door P&G niet uit het oog verloren en dit is belangrijk als je weet dat het bedrijf je volop steunt in je acties.
Procter & Gamble biedt ongelooflijk veel producten aan, in verschillende segmenten. Van Pampers en Dreft tot tandpasta, … P&G bezit het allemaal. Het bedrijf heeft bijgevolg een flinke hand in de economie, niet alleen in Amerika, maar ook in alle andere landen waar het vertegenwoordigd is. Dit is dan ook een belangrijk aspect van het bedrijf. Zij kunnen samen met de regeringen de wereldeconomie trachten te verbeteren. Natuurlijk is de hoofddoelstelling van P&G om zoveel mogelijk winst te maken.
De klanten hebben zeker en vast een belangrijk aandeel in het succesverhaal en de enorme winsten van P&G. Toch spendeert het bedrijf zeer veel geld aan liefdadigheid. Ze hebben zeer veel projecten lopen in Afrika om de mensen daar een beter leven te geven door hen onderwijs, voedsel,… te geven. Een deel van de winst wordt dan ook nuttig besteed.
Een volgende key-to-success voor P&G is het feit dat quasi niemand tegen hen kan opboksen. Lichtgewichten worden uit de markt verdreven door de voortdurende innovatie die het bedrijf voert. Dit maakt hen zo sterk. De concurrentie kan hen ook op dit gebied absoluut niet bijbenen, waardoor ze verdwijnen uit de markt. Dit lijkt natuurlijk sterk op een monopolie van P&G, maar dit is het niet. Het is dan ook hun schuld niet dat de concurrentie hen niet kan volgen. Ieder bedrijf heeft het recht om zijn sterke punten verder uit te bouwen. P&G speelt hun grootste troef dan ook voortreffelijk uit. Ze zijn constant bezig met productinnovaties, productontwikkelingen en zo meer. Het bedrijf wil dan ook steeds meer behoeften van mensen bevredigen door hun zeer brede gamma.
Kortom: een leven zonder P&G is mogelijk, maar men moet toegeven dat ze toch heel belangrijk zijn in het leven van een consument en het leven een flink stuk aangenamer maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Dat is mijn papa!
De papa van Kimmetje ruuled :)
Respect man ;)
Een reactie posten