Zoals we eerder al schreven: voor de 20ste keer neemt onze afdeling marketing deel aan een Europees Intensive Program. Plaats delict is deze keer ons eigen departement Simon Stevin. Vandaag lees je een eerste verslag van Amaury de Séjournet de Rameignies, één van onze deelnemende marketingstudenten.
Op woensdag 5 maart 2008 zijn alle studenten, die deelnemen aan het MarkSim IP aangekomen. Dit IP of Intensive Program staat in het teken van een marketingsimulatie. Gedurende de 12 dagen van IP zullen we met elkaar concurreren in internationale groepen en in twee verschillende industrieën.
In de MarkStrat-wereld zijn er 10 bedrijven die worden beheerd door groepen van 7 studenten. In elke groep is er telkens 1 student per deelnemende hogeschool. Er zijn 10 studenten uit Brugge, 10 uit Geel, 10 uit Hongarije, 2 maal 10 studenten uit Frankrijk en 2 maal 10 studenten uit Finland. Dit jaar wordt het Marketing IP in Brugge georganiseerd door de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin.
De werkelijke start
De volgende dag is het IP werkelijk van start gegaan. Iedereen heeft kennis kunnen maken met zijn internationale teamleden. Wat later werden wij verwelkomd door de heer Luc Lefebvre, mevrouw Isabel Uitdebroeck en mevrouw Siglinde Masselis. Zij gaven ons uitleg over het IP en gaven ons een cadeauzak met daarin een stadsplan, het programma voor de 12 komende dagen en een gids “Wegwijs door Brugge”, die geschreven werd door de studenten van 2 marketing (in deze gids kan men onder ander vinden waar men kan uitgaan).
Na een korte pauze hebben de studenten van de verscheidene hogescholen een presentatie gegeven waarin zij elkaar en hun land voorstelden.De laatste presentatie werd gebracht door de studenten van HOWEST. Die presentatie zullen alle studenten zich nog lang herinneren. Het was nu eenmaal een niet alledaagse presentatie, die op een originele manier naar voor gebracht werd.
MarkStrat Online en Europees aperitief
Na de welverdiende middagpauze werden wij onderworpen aan een korte test (om te testen als wij de 120 blz. lange handleiding wel degelijk gelezen hadden). Slechts daarna konden wij uiteindelijk kennismaken met het softwareprogramma “MarkStrat Online” waarmee de marketing simulatie tot leven zal komen.
Het laatste evenement van de dag voorzien was (én het was ook het belangrijkste dat voorzien was die dag), het Europees aperitief. Aan de deelnemers werd gevraagd dat ze de specialiteit(en) van hun land zouden meebrengen. Ieder land had een en ander lekkers meegebracht, alsook een bepaalde hoeveelheid traditionele drank.Onze Belgische stand had waarschijnlijk het grootste succes met zijn “Brugse Zot”, “Jupiler”, “Kriek” en een aantal verschillende soorten jenever.Het werd een onvergetelijke afsluiter van de dag …
Internationaal contact
Ik wil nog even ingaan op een laatste vraag die jullie zich ongetwijfeld stellen: hoe verloopt het contact met de verschillende nationaliteiten?Wel, eigenlijk moet ik zeggen dat het in het begin wel wat zoeken is. Men moet het namelijk gewoon worden om werkelijk Engels te praten, hier en daar komt er nog wel een woordje Fins, Frans, Hongaars en Nederlands voor. Maar uiteindelijk verstaat iedereen elkaar goed (genoeg) en dit is nu eenmaal het doel van communicatie!
Dit is nog maar het begin van 12 (hopelijk even) boeiende dagen. Kom morgen zeker terug om het verder verloop van het IP op de voet te volgen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Ik wens jullie veel succes met het project. Proficiat aan alle deelnemende studenten en lectoren (zeker aan Luc!!). Ik heb twee jaar geleden zelf deel genomen aan zo'n project en dankzij dit project ben ik op Erasmus geweest naar Frankrijk, waar ik nu nog steeds studeer.
Amuseer jullie, en probeer wat van de verschillende culturen te ontdekken :)
Een reactie posten