maandag 19 mei 2008

Het leven zoals het is: de marketingafdeling

Het leven zoals het is … op de marketingafdeling van Simon Stevin!

Afgelopen donderdag was het even D-day voor de tweedejaars marketeers van ons departement.

Als afsluiter van het semester was in de namiddag de presentatie voorzien van het marketingcommunicatieplan dat we opstelden voor de opening van Fnac te Brugge op 23 oktober 2008. We hebben hieraan een paar weken gewerkt in 8 verschillende teams, om de theorie van ons handboek en de lessen in de praktijk te brengen.

’s Morgens moesten de laatste Word-documenten nog aangepast worden, en alle documenten in één overzichtelijk dossier gebundeld worden. Ondertussen werden ook de Powerpoints van de diverse teams gebundeld voor de presentaties. En toen kwam Murphy roet in het eten gooien: het internet viel uit wegens een defect aan de glasvezelkabel, en was niet beschikbaar voor de rest van de dag! Alle documenten stonden op het intranet, dus dit was een kleine ramp.

Maar geen nood: er werden USB sticks doorgegeven, er werd snel naar huis of het kot gefietst, en de sfeer van een echte marketingafdeling hing in de lucht met de nodige stress, het gesakker, maar vooral een vlotte en flexibele samenwerking. Alles kwam in orde voor de generale repetitie om 14.30u, en om 15.45u werden Anne Baugnée, marketing directeur van Fnac, en haar collega’s ontvangen.
De creatieve ideeën om van de Brugse Fnac opening een onvergetelijk evenement te maken, en om deze nieuwe vestiging bekend te maken in Brugge en wijde omgeving, werden aan de Fnac-dames voorgelegd. Het ging om sales promoties, guerilla marketing, winkelcommunicatie, street promo, Fnac peter & meter, teasing campagne, direct marketing, event marketing en het gebruik van digimedia o.a. via YouTube. Na afloop van de presentatie, kregen de studenten een warm applaus vanwege de Fnac-delegatie, en er werd nog een uur heen en weer gepraat over de verschillende concepten.

En als dank werden alle deelnemende studenten uitgenodigd voor de exclusieve vooropening van Fnac Brugge op donderdag 23 oktober - wat dan weer een luid applaus opleverde vanwege de studenten…

Linda Coopman is lector marketingcommunicatie.

Geen opmerkingen: