Maandagmorgen hadden we in de les financiële analyse een presentatie over Graydon. Deze presentatie werd gegeven door Eric Van den Broele, Senoir Manager Research van Graydon Belgium NV. Hij gaf ons interessante informatie over Graydon en hoe ze tewerk gaan om hun rapporten op te stellen, ook waarom bedrijven contante betalingen zouden doen of vragen aan hun klanten en hij de evolutie van de huidige kredietcrisis in kaart.
vier niveaus
Graydon haalt zijn informatie voor zijn rapporten uit verschillende bronnen: de Nationale Bank van Belqië, De Tijd, Het Belgisch Staatsblad, de Rechtbank van Koophandel,... Hun onderzoek naar bedrijven gebeurt op vier niveaus. Het eerste niveau is de officiële informatie, deze halen ze uit de jaarrekening en het Belgisch Staatsblad. Het tweede niveau van het onderzoek bestaat erin om sneller te zijn dan de officiële informatie: hiervoor sturen ze mensen naar de rechtbank van koophandel of de arbeidsrechtbank. Tegen de middag weten deze mensen de uitspraken van de rechtbanken en zijn ze vlugger op de hoogte dan dat dat via de officiële bronnen zou gebeuren. Op een derde niveau willen ze veel meer te weten komen over de bedrijven dit doen via betalingservaringen, ze lezen de nationale en de regionale kranten bijvoorbeeld voor de overlijdensberichten van de zaakvoerders van bedrijven in de streek. In een vierde niveau doen ze dan onderzoek en ontwikkeling op basis van al deze informatie.
kredietverlening tussen ondernemingen
Na het bespreken van het onderzoek dat Graydon verricht naar ondernemingen ging het over kredietverlening tussen de ondernemingen. Krediet berust op vertrouwen, een juiste levering ten opzichte van een juiste betaling. Kredietverlening heeft een belangrijke functie, het verhoogt de koopkracht bij de klant en je verhoogt de mogelijkheid om zelf commercieel krediet te verkrijgen. Krediet verlenen veroorzaakt ook veel kosten, denk maar aan personeelskosten voor het debiteurenbeleid en het versturen van rappels. Aan de andere kant brengen contante betalingen ook geld op, want wanneer je contant betaalt krijg je meestal een financiële korting van de leverancier.
de wereldwijde kredietcrisis en de impact op België
Daarna hebben we het ook gehad over de kredietcrisis in de wereld. We hebben de kredietcrisis wereldwijd in kaart gebracht en de 5 kredietcrisissen over de afgelopen 40 jaar besproken. We zien dat de huidige kredietcrisis te vergelijken is met deze van 2001, maar zeker minder sterk dan de drie vorige.
We hebben daarna het aantal ondernemingen en faillissementen in België bekeken. Van de ondernemingen in België zijn er 16,8% in moeilijkheden en 4,9% in precaire situatie. De oorzaken van de faillissementen gaan in 5 lagen. Er is de vaste onderbouw, de jonge ondernemingen sinds 2006 met een slecht businessplan, de koopkracht problematiek van 2007, de derivaten (groothandelaars die leveren aan kleinhandelaars en horeca) sedert mei 2008 en de huidige subprime-crisis.
een juiste inschatting van de jaarrekening
Als laatste hebben we de jaarrekening besproken. We hebben veel bijgeleerd over belangrijke informatie die vermeld staat op de jaarrekening, waardoor we de situatie van de onderneming al perfect kunnen inschatten. Wanneer we een jaarrekening bekijken is het belangrijk eerst te kijken naar de data van de algemene vergadering en de neerlegging van de jaarrekening. In 85% van de gevallen toont dit de gezondheid van een bedrijf. Wanneer de jaarrekening te laat is neergelegd kun je al vaststellen dat de onderneming in problemen zit. Een ander belangrijk gegeven in de jaarrekening is het verslag van de commissaris-revisor. Dit is één bepaalde zin die 5 vormen kan aannemen. Als de onderneming een afkeurende verklaring heeft gekregen is het overbodig om de jaarrekening te analyseren omdat de gegevens niet correct zijn.
Deze presentatie was een leerrijke ervaring waarbij we interessante, actuele informatie hebben verkregen in verband met de analyse van een jaarrekening. Die informatie kwam bovendien recht van de werkvloer. Verder was ook de bespreking van de kredietcrisis zeker een luisterend oor waard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten