donderdag 26 maart 2009

Marketing op IP in Finland (I)

Van 16 tot 26 maart is een groep marketing-studenten op IP in Lahti (Finland). We geven je op dit blog graag een overzicht van hun activiteiten. Jasper Schoonbaert doet het eerste verslag.

Maandag 16 maart 2009
Om 6u uur stonden tien studenten klaar op het Brugse perron. Gepakt en gezakt vertrokken we richting luchthaven. Na het inslaan van de nodige portie bier voor het Europees aperitief, stapten we aan boord van het (gezien het aantal passagiers) bijna privé-gecharterde vliegtuig. Na een rustige vlucht en relatief snelle busrit naar Lahti, checkten we rond 15.30u in het hotel in.
’s Avonds zou normaal gezien een rustige avond worden. Dit was buiten kamer 320 gerekend, waar het een dol feest werd. Een dikke 80 pilsjes erdoor gejaagd, maar geen klachten van de receptie … we zijn dan ook voorbeeldige studenten.


Dinsdag 17 maart 2009
Na een verzorgd ontbijt trokken alle studenten richting school. We kregen er de nodige praktische informatie en maakten er ’s namiddags reeds een klein businessplan en voerden de eersten gegevens in het programma ‘Markstrat’ in.
Om 18.30u stond een Europees aperitief op het programma. De overige landen stonden er maar bleekjes bij toen ze onze stand bekeken. Overdadige porties bier, jenever, chocolade en kaas maakten van onze stand een voltreffer. We sloten de dag af met een bezoekje aan de Irish Pub, waar Pieter en Frederik zich nog waagden aan een ‘de summer of 69’ bij de karaoke.

Marketing op IP in Finland (II)

Een aantal studenten marketing zijn momenteel op IP (MarkSim) in Finland. Pieter Buysse mailde het volgende verslag door.



Woensdag 18 maart 2009 Lathi
Na een korte nacht en een heerlijk ontbijt stonden we om negen uur al klaar om aan de 2e sessie te beginnen. De resultaten van de 1e sessie waren voor de een al wat beter dan voor de andere, maar we gaven niet op en werkten ijverig door. Na een Finse lunch begonnen we al direct aan onze 3e sessie. Maar om 16u gaven we er de brui aan, want de aperitief stond op ons te wachten in kamer 317! ’s Avonds ging we met de hele Marksim-groep een lekker pizzabuffetje gaan verorberen! Na het eten waagde Jasper zich aan een klein paardenavontuur. Na een hele tijd te wachten op de eerste valpartij op de gladde wegen van Lathi, zorgde Valentine voor de allereerste slipper al had ze daar geen ijs voor nodig! Sommige genoten nog van een sauna anderen van een laat aperitiefje en trokken dan allen het nachtleven van in: Club Nightlife!

Donderdag 19 maart 2009 Lathi
Na opnieuw een korte nacht stond de een al wat beter op dan de andere, maar met goeie moed begonnen we allen aan onze 4e sessie. ’s Middags genoten we van een prachtige presentatie over de Lathi Ski Games waarna we de schansen konden bezichtigen. Het uitzicht boven op de torens was indrukwekkend, zeker met het mooie weer van vandaag. Snel ontstond er al een sneeuwgevecht tussen de verschillende landen. Uiteraard wonnen de Belgen. In het skimuseum konden we heuse simulatiegames spelen en natuurlijk was België sterk vertegenwoordigd op het podium. Na een frisse wandeling terug naar het hotel en het gebruikelijke aperitiefje, gingen we lekker gaan eten. We besloten het eens rustig te doen vanavond…



Vrijdag 20 maart 2009 Lathi-Helsinki
Vandaag stond een uitstap naar Helsinki op het programma. We merkten meteen op dat de Finse hoofdstad bruist van de activiteit. Na een korte rondleiding door onze gids, die toerisme studeerde in Lahti, werden we het bruisende stadsleven ingeworpen. Algauw splitsten we ons op in kleinere groepjes en gingen we op verkenning uit. Enkele van ons bezochten de plaatselijke musea, anderen 'shopped till they dropped' en nog andere maakten van de gelegenheid gebruik om hun buikje eens goed rond te eten. Om 4 uur vertrok de bus weer riching Lahti, maar wie wou kon nog langer blijven om dan later met de trein terug naar te keren. Vrijdagavond werden de lectoren door de studenten uitgedaagd tot een heus bowlingduel.



Zaterdag 21 maart 2009 Lahti
Zaterdag was het weer tijd voor actie! Na een relaxte dag gisteren gingen we vandaag weer verder met het MarkSim-game. De resultaten waren erg uiteenlopend en de verschillende strategieën worden stilaan duidelijk. Na het invoeren van de nieuwe orders kregen we de resultaten te zien waarop we ons moesten baseren om een rapport op te maken. Dit bleek een allesbehalve simpele opdracht te zijn, maar iedereen raakte toch op tijd klaar met de opdracht. In de late namiddag staken onze Finse gastheren en –dames het vuur aan de lont door de barbecue aan te steken en ons te trakteren op enkele lekkere stukjes vlees. Tussendoor was er ook nog een heuse zangcompetitie. Met enige trots kunnen we jullie mededelen dat de twee Belgische groepen de plaatsen 1 en 2 inamen door zonder schroom of schaamte een knalprestatie neer te zetten met hits als “de Marie-louise” en “Het is een nacht”. ’s Avonds kwam echter het moment waarop iedereen zat te wachten. Saturday Night in Finland! Onze Finse vrienden hadden voor de MarkSim-groep entrance geregeld in een van de hipste discotheken van de stad. Iedereen amuseerde zich dan ook te pletter, inclusief de DJ, die alle deelnemende landen verwelkomde met een spetterende set.

Uitspraken van week:
“Kieken das kip é”
“Ik heb het huis van SINTERKLAAS gezien in Helsinki”
“l’union fait la farce”
“Die zwarten, die is wel echt zwart é”
“Wybo goes Afrika”
“De Brabançonne, da’s toch in het Frans hé?”
“Do you want a lief?”


“Die steentjes op het trottoir, lost dat vanzelf op?”

dinsdag 17 maart 2009

Financie- en verzekeringswezen studeren in tijden van crisis? Doen!

Dat de financiële sector in crisis verkeert, is zo onderhand wel geen nieuws meer. De algemene teneur van de artikels in de media is dat er geen toekomst meer zit in deze sector. Maar is dat wel zo? Waarom moeten studenten dan toch kiezen voor een richting als financie- en verzekeringswezen? We legden deze vragen voor aan Mark Sheldon (Operations Director bij Hays Accountancy & Finance) en Evelien Cannaert (Consultant Hays Banking & Insurance - Oost- en West-Vlaanderen).

Mark Sheldon: "Sommige financiële specialisaties tonen zeker hun waarde in een neergaande economie. Kandidaten met een relevante opleiding staan in een sterke positie momenteel. Alhoewel de vraag naar ervaren financiële kandidaten in het algemeen grootst is mag het
belang van pasafgestudeerden en zij die nu starten met de uitbouw van hun carrière zeker niet onderschat worden.

Auditors, risk- en controle-medewerkers, credit controllers (debiteurenbeheerders) en probleemoplossende boekhouders blijven in vraag om het huidig klimaat de bestrijden. In tijden van financiële onzekerheid heeft de interne auditor een belangrijkere rol in het bedrijf dan
in goede economische tijden. Doordat bedrijven het risico van niet- en te late betaling willen verminderen hebben ze behoefte aan sterk financieel personeel in alle sectoren, zowel in kantoren, banken als privé-ondernemingen.

Voor meer informatie hieromtrent kunt u terecht op www.hays.com."

Evelien Cannaert: "Binnen de bank- en verzekeringswereld zijn er, sondanks de vele vooroordelen, nog enorm veel opportuniteiten. We moeten er rekening mee houden dat banken en ook verzekeringsmaatschappijen altijd een cruciale rol hebben gespeeld in onze maatschappij
en dat altijd zullen blijven doen. Er zal altijd nood aan kredieten, fiscaal advies, beleggingen,... en zeker ook aan verzekeringen.

Wat hoogst waarschijnlijk wel zal veranderen, is de commerciële aanpak van de bankinstellingen. Men zal een defensievere aanpak hanteren, bijvoorbeeld bij de verkoop van beleggingsproducten. Dit neemt niet weg dat men niet meer zal beleggen, men zal meer defensieve producten gaan verkopen, bijvoorbeeld kasbons of producten met kapitaalsgarantie. Waar dit echter een negatieve impact zou kunnen hebben, is op de beurswereld, want aangezien het vertrouwen in de beurs enorm gedaald is, zal die wel nog even klappen moeten opvangen. In tijden van onzekerheid gaan mensen soms nog meer en beter gaan verzekeren, wat de werkgelegenheid in de sector nog een boost zal geven. We horen inderdaad van allerlei afvloeiingen in de banksector, maar we moeten er rekening mee houden dat het hier enkel gaat om voorlopige financiële maatregelen en het hier voornamelijk natuurlijke afvloeiingen zijn (bijv. mensen op vervroegd pensioen sturen).

Er is een blijvende nood aan commerciële en financiële profielen, want die verzekeren het voortbestaan van onze bank- en verzekeringsinstellingen."

vrijdag 13 maart 2009

Joey Deforce krijgt prijs voor eindwerk

Eerder deze week konden we al berichten over de prijs die Joey Deforce kreeg voor zijn eindwerk. Hij zette voor ons blog alles nog eens op een rijtje.

Zoals ondertussen al bekend ontving ik op zaterdag 7 maart een erkenning voor mijn eindwerk over ‘salary split: een praktische benadering’ van het NCAB. Dit Fonds van het Nationaal College der Accountants van België, kortweg het NCAB, schrijft jaarlijks een wedstrijd uit voor eindwerken die een boekhoudkundig, fiscaal, accountancy of vennootschapsrechtelijk onderwerp bestuderen.

Hoe kwam het nu zover? Voor mijn scriptie behaalde ik op onze school een hoog cijfer en daardoor werd mijn werk weerhouden en ingediend bij het NCAB. Een jury van professionelen vond mijn werk van voldoende hoog niveau om mij uit te nodigen voor een mondelinge toelichting. Daar maakte ik allicht een goede indruk want kort daarop werd ik nogmaals gecontacteerd met het goede nieuws dat ik met mijn eindwerk in de prijzen viel. Op de prijsuitreiking in Sint-Lambrechts-Woluwe kreeg ik uit handen van het bestuur van het NCAB een cheque van 750 €.

Ik ben fier met deze prestatie en dank hierbij ook het lectorenteam voor mijn gekregen opleiding en in het bijzonder mijn promotor en mijn stagementor bij Ernst & Young voor de steun en de tips bij het schrijven van mijn scriptie.

Ik denk ook dat dit een opsteker is voor de laatstejaars die momenteel hun scriptie aan het schrijven zijn. Het is immers goed om weten dat er organisaties zijn die belangstelling tonen in eindwerken en ze zelfs bekronen met geldprijzen. Het is een aanmoediging om je beste beentje voor te zetten bij het schrijven...je weet maar nooit dat je in de prijzen valt…

En voor wie geïnteresseerd is om te weten waarover mijn eindwerk nu juist handelt, volgt hieronder een korte samenvatting.

Samenvatting Salary Split

Wist je dat België één van de meest complexe landen is als het op wetten en regels aankomt? Wist je dat een Belg in verhouding tot de rest van de Europeanen meer belastingen betaalt?

Ben je als werknemer aan de slag in verschillende filialen in verschillende landen, dan kan salary split de belastingdruk aanzienlijk doen dalen. Hoe werkt het systeem?
Je loon wordt uitbetaald in de verschillende landen waar je werkzaam bent en je betaalt belasting in die diverse landen. In België is het buitenlands salaris vrijgesteld, maar de belasting over het Belgisch deel van het loon blijft wel even hoog als wanneer men een volledig Belgisch salaris zou gehad hebben. Dit door de regel van het progressievoorbehoud. Het loon valt in het buitenland wel in lagere belastingschijven, waardoor de uiteindelijk te betalen belasting lager is dan diegene die men in België zou betalen. Hoe groter het inkomen verdeeld door een split, hoe hoger je voordeel zal zijn. Netto houd je dan een aardige duit meer over.

Niet zo eenvoudig als het klinkt uiteraard want er zijn strikte voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om die salarissplitsing te mogen toepassen. En bovendien ligt de bewijslast bij de belastingplichtige. Een arbeidscontract kan onvoldoende zijn. Andere documenten zijn vaak vereist om het verblijf in het buitenland aan te tonen zoals vervoerbewijzen, gsm-rekening of hotelnota's.

Op het vlak van de sociale zekerheid is het eenvoudiger. Door Europese verordeningen zullen RSZ bijdragen worden betaald op het geheel van het gesplitst salaris in het land waar men woont. De salary split heeft daarop geen invloed. Toch ook hier opletten dat het belastingvoordeel niet tenietgedaan wordt. Want wat als een bedrijfsleider in een ander land zoals in Frankrijk of Nederland het statuut van loontrekkende en niet het statuut van zelfstandige aanneemt zoals in België meestal wel het geval is?

Op arbeidsrechterlijk vlak is vooral een correcte arbeidsovereenkomst belangrijk, eventueel aangevuld met een kaderovereenkomst. Die overeenkomst(en) met aparte werkgevers in aparte landen zijn noodzakelijk om te bepalen onder welk arbeidsrecht de werknemer valt.

Het grootste voordeel voor de genieter van een salary split is het belastingsvoordeel. Niet te verwonderen dat het systeem de ogen laat fonkelen! Maar achter het grote voordeel gaat een kluwen van wetten, regels en uitzonderingen schuil. De fiscus waakt, een gewaarschuwd belastingplichtige is er twee waard…

Stage bij de bank

Sara Vansteelandt, studente financie- en verzekeringswezen, doet momenteel stage in de banksector.

Na meer dan 2 jaar theorie, was het op maandag 9 februari 2009 eindelijk zo ver!
Eindelijk kennis maken met de praktijk, ik heb lang uitgekeken naar deze dag en het bevalt
me zeer goed: loket, onthaal, advies,... tijdens deze periode van 12 weken zie je alle verschillende
onderdelen. Ondertussen zit ik 4 weken op mijn stageplaats en heb ik al veel bijgeleerd.
Ik heb ook al 2 opleidingen gevolgd binnen de bank die een enorm leerrijke ervaring zijn!
Ik merk wel dat de basis die ik geleerd heb tijdens de lessen de voorbije jaren zeer
noodzakelijk zijn! Ik kijk enorm uit naar de komende 8 weken en hoop nog veel bij te leren!

dinsdag 10 maart 2009

Eerste prijs voor afgestudeerde accountancy-fiscaliteit

In 2008 studeerde Joey Deforce af als Bedrijfsmanager - accountancy-fiscaliteit. Met zijn (fiscaal) eindwerk "salary split" won Joey de hoofdprijs van € 750 gewonnen. De prijs werd toegekend door het Nationaal College der Accountants van België, kortweg NCAB. De prijs werd vorige zaterdag uitgereikt in Brussel.

Er waren 12 genomineerden : 6 uit het Frans taalgebied en 6 uit het Nederlandstalig. Binnen ieder taalgebied was er 1 hoofdprijs van € 750. De andere studenten ontvingen € 350 . Wij zijn dan ook fier met de prestatie van Joey die momenteel (met succes) begonnen is aan zijn schakeljaar.

maandag 9 maart 2009

Op stage in financie- en verzekeringswezen

Een intensieve stage is het sluitstuk van onze opleiding bedrijfsmanagement. We vroegen aan Joke Blanckaert, een studente financie- en verzekeringswezen, om haar verhaal te doen.

Alles wat je tijdens de 5 semesters hebt geleerd is zeer boeiend, maar het in praktijk uitoefenen is iets helemaal anders. De theoretische basis die je meekrijgt, is zeer belangrijk. Daardoor verloopt het aanleren van producten van banken en verzekeringsmaatschappijen sneller en vlotter en je kan ook al zien waar de min- en pluspunten van de producten liggen. Door de intensieve stage weet je welke regels je allemaal moet respecteren. Deze deontologische regels moeten zeer strikt nageleefd worden.

Op je stage leer je ook omgaan met klanten en leer je ook hoe je een verkoopgesprek met klanten het best aanpakt en ook leer je in teamverband omgaan met collega’s. Tijdens de stage die je volgt in het 4de semester bij een verzekeringsmakelaar en in het 6de semester bij een bank kan je echt inzien wat je graag doet en in wat je wilt specialiseren, dit is een zeer groot pluspunt in onze opleiding!

maandag 2 maart 2009

Nathalie Vandendriessche studeerde financie- en verzkeringswezen - 10 jaar later...

Ruim 10 jaar geleden studeerde Nathalie Vandendriessche af als bedrijfsmanager. Ze behoorde tot de eerste lichting afgestudeerden financie- en verzekeringswezen. Ze doet hieronder haar verhaal.

Waarom wou je financie- en verzekeringswezen studeren?
In eerste instantie omdat ik altijd al graag met cijfers ben bezig geweest. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat ik mensen met raad en daad wou bijstaan als ze een verzekeringskeuze moeten maken.

Hoe heb je je studietijd op Simon Stevin ervaren?
Het feit dat we de eerste lichting waren voelde soms toch wel speciaal, zeker toen we ons diploma mochten afhalen! Het waren 3 toffe jaren, waarin we - naast het studeren wel te verstaan - toch wel plezier gemaakt hebben.
Ik herinner me nog levendig onze grote verzekeringsreis naar Antwerpen…en dan denk ik vooral aan het avondgebeuren. Het was op dat moment een unieke kans om eens een groot verzekeringsbedrijf vanbinnen te zien.

Na je studies ben je aan je stagegever “blijven plakken”. Hoe is het sindsdien met je gegaan?
In 1998, na de beëindiging van mijn schoolstage binnen de toenmalige ASLK, waagde ik daar ook mijn eerste stappen in de verzekeringswereld als dossierbeheerder (op de dienst Groepsverzekeringen te Brussel). Na de fusie met de Generale Bank tot Fortis Bank & Verzekeringen was ik nog enkele jaren dossierbeheerder binnen de dienst Leader & Team Plan (de groepsverzekeringen voor zelfstandigen en vrije beroepen). Mijn laatste jaar bij Fortis was een specialisatiejaar binnen de groepsverzekeringen en individuele pensioentoezeggingen.
Maar na 9 jaar Fortis was de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging. Op 1 november 2007 stapte ik het Loppemse KBC-verzekeringskantoor Bonduel binnen (ter info: Pieter Bonduel is eveneens een oud-student van Simon Stevin, hij volgde marketing). Al bij al toch een hele verandering!
Na jaren enkel telefonisch contact met de cliënt, heb ik nu een meer persoonlijk contact met de klant. Een ideale stap om mijn ervaring vanuit een binnendienst om te zetten in een meer commerciële functie.
Waar ik vroeger alles diende te weten over 1 product, moet ik nu alles van verzekeringen kunnen uitleggen, alsook schadedossiers beheren.
Dat zorgt ervoor dat ik het laatste jaar regelmatig in opleiding ben, met de bijhorende examens…Maar dat houdt je “mind” open!!

Wat wil je nog meegeven aan toekomstige studenten financie- en verzekeringswezen?
Men zegt wel eens dat iedereen verzekeringen kan verkopen! Maar de manier waarop je een schadegeval gaat beheren, zegt iets over je capaciteiten. Daarom geldt bij ons het principe: behandel altijd de klant zoals je zelf zou willen behandeld worden! Wees altijd eerlijk, ook al wil dit soms zeggen dat je de klant moet zeggen dat je hem niet helemaal kan helpen zoals hij het zich vooraf had voorgesteld. Alleen zo bouw je een duurzame relatie op met je klanten.