woensdag 2 juli 2008

De kick van het verkopen: de evaluatie

Wij durven stellen dat ‘De Kick van het verkopen’ een voltreffer was. Een succesverhaal dus.
Alle deelnemers waren enthousiast. Maar wie zijn wij om dat te stellen?
We pikken dan ook graag twee reacties uit de verschillende positieve beoordelingen die we mochten ontvangen.

Laat u vooral door hen overtuigen:

Ik vond deze cursus meer dan geslaagd. Ik meen echt dat ik nu in de verkoop meer resultaat boek dan voor de cursus. Ik weet nu ook dat je in de verkoop moet durven en af en toe zelfs moet durven beslissen in plaats van de cliënt.
Ik heb ook geleerd dat je de zaken moet kunnen relativeren, wetende dat koude prospectie (hetgeen ik voornamelijk doe) heel moeilijk is. In de verkoop moet je eerst enkele keren met je hoofd tegen de muur botsen vooraleer je succes kan boeken.

Inhoudelijk vond ik de cursus heel sterk!
Het feit dat de cursus vooral praktisch gericht is, sprak me erg aan. Iedereen kwam wel eens aan bod als verkoper. We konden mekaar ook op een opbouwende manier beoordelen en dat vond ik ook belangrijk. Ik denk niet dat er iemand met een slecht gevoel naar huis is gegaan.

Mij mag je alvast opgeven als referentie.

Met oprechte dank

Saar Spriet
Verzekeringskantoor Vanlanduyt
Wingene

Nieuwe perspectieven, een pasklaar antwoord op uitvluchten van de klant en
praktische oefeningen om wat assertiviteit aan te scherpen brengen zeker
extra voordelen voor het kantoor.

Praktisch zal ik de eerstkomende weken alvast een heel aantal van de tips gebruiken om nog beter actie te voeren.

Samengevat: deze workshop was zeker zijn geld waard!

Bedankt voor de uitstekende samenwerking en tot ziens,

Tom Laloo
Thompson & French Insurance Brokers
Finacor BVBA

De kick van het verkopen

Op onze Hogeschool ging in april een opleiding ‘commerciële vaardigheden’ door. De opleiding-workshop werd gespreid over 5 halve dagen, telkens van 13.30 tot 18.00 uur. Ze kreeg vooraf de naam “De Kick van het verkopen”. En achteraf vooral veel lof...

De start
Howest wil dat bachelors zo praktijkgericht mogelijk opgeleid worden. Al van tijdens de reguliere opleiding worden studenten bovendien aangespoord tot levenslang leren. Eén van die levenslange leertrajecten werd dit jaar aangeboden aan de alumni van de richting financie- en verzekeringswezen. Uit een enquête was immers gebleken dat vooral vor het commerciële aspect nog nood was aan bijscholing.

Samen met enkele docenten van de school, enkele medewerkers van banken en verzekeraars en een extern bureau Mindstretch, werden de koppen bijeen gestoken en werd een programma samengesteld.

De kick van het verkopen moest dus – hoe kan het ook anders – een erg praktijkgerichte en interactieve workshop worden. Enkele ‘codewoorden’: best practices, ervaringsuitwisseling, voorbeelden, anekdotes, rollenspelen, handige weetjes, comfortzone, tips & tricks ...

We zochten naar een ervaren docent die voeling had met het bank- en verzekeringswezen én die over didactische vaardigheden beschikte. Zo kwamen we bij Jan Maréchal terecht …

Jan Maréchal – van opleiding kinesitherapeut – heeft 17 jaar ervaring in de bank- en (voornamelijk) verzekeringssector opgebouwd. Hij werkte er in verschillende domeinen (acceptatie en schadebeheer, productmanagement, marketing en vorming, verkoop en training, leiding geven…). Zijn voorliefde voor opleidingen en commerciële vaardigheden (verkopen, schrijven, les en presentaties geven enz.) maakten dat hij een jaar geleden de overstap maakte naar het zelfstandig statuut als full-time trainer en coach.

Programma op maat van de cursist
Wie inschreef, kon mee het programma bepalen. Zo waren we er zeker van dat het programma op maat van de cursist was. Een greep uit het aanbod: verkoopsgesprek, actief luisteren, planning en time-management, schriftelijk communiceren, telefoneren, ...

Een leuke en boeiende afsluiter
De laatste 2 uren werden voorbehouden aan een testimonial van 2 personen die hun sporen in het commerciële circuit hebben verdiend.

Geert Dehouck, commercieel directeur bij DAS Verzekeringen en auteur van het boek “Zo scoort u in de verkoop”, kwam enkele van de vele interessante items uit zijn boek op zijn specifieke prikkelende manier toelichten. De toehoorders waren geboeid;
ze kregen trouwens elk een exemplaar van het boek dat sommigen prompt lieten signeren…

Johan Van Eeckhout, meer dan een decennium commercieel directeur bij Mercator Verzekeringen en sedert een jaar zaakvoerder van zijn eigen kantoor, bracht met zijn typisch gevoel voor humor en zijn geweldig enthousiasme op een overtuigende wijze het abc van de verkoop.

dinsdag 1 juli 2008

Nog verder studeren na je bachelor? (II)

Na zijn bacheloropleiding (Bedrijfsmanagementfinancie- en verzekeringswezen) besloot Bram Tanghe nog verder te studeren. Vandaag lees je deel 2 van zijn verhaal.

Verder studeren na het bachelordiploma
Mijn studiehonger na de bacheloropleiding was nog niet gestild en het cliché zegt dat eens je aan het werk bent, je niet meer of toch moeilijker nog tot studeren komt. Ook na het behalen van het bachelordiploma is er nog een ruime waaier aan verdere studiemogelijkheden. Ik wilde wel proberen een masterdiploma te behalen. Er zijn verschillende schakelprogramma’s voor handen, op maat van bachelors bedrijfsmanagement. Ik koos voor het 2 jaar durende schakelprogramma master in handelswetenschappen, optie Finance and Risk.

Deze opleiding is veel academischer van aard en de nadruk ligt eerder op het theoretische denken; bovendien zijn de vakken algemeen “maatschappelijker”. Ik denk aan vakken als sociologie, psychologie, filosofie, macro-economie, wiskunde, onderzoeksmethoden, ... . Dit vormde voor mij een leuke afwisseling op de meer praktijkgerichte bacheloropleiding. Maar dit is niet het enige verschil, de beleving is ook helemaal anders. De lessen vonden plaats in grote aula’s, de cursussen waren heel wat dikker, de manier van lesgeven was minder persoonlijk. Maar in tegenstelling tot 3 jaar ervoor, was ik nu wel klaar ervoor. Door ouder te worden, groeiden mijn interesses en het bewustzijn van wat ik op het professionele gebied wilde doen/worden. Ik was dan ook erg gemotiveerd om de masteropleiding tot een goed eind te brengen.

Wat het niveau van Handelswetenschappen betreft, voor mensen die relatief makkelijk de bacheloropleiding voltooid hebben en die nog echt gemotiveerd zijn, moet het zeker mogelijk zijn om een aansluitend masterprogramma succesvol te volgen. De bacheloropleidingen zijn zeker een goeie opstap. De carrière- en doorgroeimogelijkheden voor masters en bachelors zijn ook erg verschillend (niet zozeer op het commerciële vlak), wat ook voor een extra motivatie zorgt.

Tevreden over studieparcours
Over mijn studieparcours ben ik dan ook erg tevreden, net als mijn collega’s die dezelfde weg hebben afgelegd. Wat mij betreft, was mijn studieparcours ideaal. Eerst een praktijkgerichte opleiding, alwaar ik kon groeien/ontwikkelen en vervolgens een theoretischere opleiding die me een masterdiploma opleverde.

Ik denk dat wij als schakelprogrammastudenten iets verder stonden dan onze collega’s die het reguliere masterprogramma afwerkten. De docenten vonden ons ook rijper dan onze leeftijdsgenoten. Al zijn deze laatste uitspraken wel erg gevaarlijk (misschien wel stout…) en vallen ze zeker niet te veralgemenen.

Nog niet gedaan…
Nu vragen jullie zich waarschijnlijk af waar ik werkzaam ben, maar ik koos ervoor om nog een jaartje te studeren. De opleiding Handelswetenschappen was eerder algemeen economisch vormend. Ik ben erg geïnteresseerd in financiële markten (beurzen en dergelijke) en banken en ik wilde graag me graag nog verder verdiepen in de materie. Nu volg ik de master-na-master Banking and Finance aan de UGent. Na deze opleiding hoop ik werk te vinden bij een vermogensbeheerder of investment bank. Mijn studiegenoten die de richting handelswetenschappen (optie Finance & Risk) voltooiden, zijn nu werkzaam in financiële instellingen, consultancybedrijven ( Deloitte, Ernst&Young,...) of verzekeringsbedrijven.

Als afsluiter zou ik iedereen willen aanraden om te kiezen voor mijn studieparcours! Kies ervoor om jezelf rustig te laten groeien. Is de studiehonger over na 3 jaar, dan sta je nog altijd stevig in je schoenen want banken/verzekeraars smeken om goedopgeleide werknemers. Is de studiehonger nog niet gestild, dan is de bedrijfsmanagementopleiding een ideale opstap voor een verdere opleiding!