vrijdag 30 mei 2008

Graydon op bezoek bij studenten accountancy-fiscaliteit

Onlangs kregen de aspirant-boekhouders bezoek van één van de senior managers van Graydon, de heer Eric Van den Broele. Heike Vanderbeken en Anuschka Van Nevel, twee studentes accountancy-fiscaliteit, brengen verslag uit.

De uiteenzetting van Eric Van den Broele bestond uit 3 grote luiken: het verlenen van krediet aan je klanten, knipperlichten & alarmsignalen en het debiteurenbeleid.

Uitstel van betaling

De meeste bedrijven verlenen aan hun klanten uitstel van betaling bij het opstellen van hun facturen. Bedrijven doen dit om zo de omzet te verhogen en om de concurrentie het hoofd te bieden. Krediet verlenen aan je klanten is echter niet alleen een kosteloze bankdienst, maar brengt ook risico’s en inherente kosten met zich. Een bedrijf dat krediet geeft aan zijn klanten wordt geconfronteerd met rente- en financieringskosten, administratie- en inningskosten, stijging van niet-gerecupereerde verwijlintresten,…

De heer Van den Broele had het aansluitend over faillissementen. Zo gaat in België gemiddeld 1 op 208 ondernemingen failliet. Bij BVBA’s is dit 1 op 56 terwijl bij eenmanszaken slechts 1 op 277 ondernemingen failliet gaat. Ook is er aangetoond dat jongere ondernemingen veel meer kans lopen om failliet te gaan. 1 op 96 ondernemingen jonger dan 5 jaar gaat failliet, in tegenstelling tot 1 op 188 ondernemingen ouder dan 15 jaar…

Knipperlichten & alarmsignalen

Het tweede luik van de uiteenzetting ging dan ook over knipperlichten en alarmsignalen om een nakend faillissement op te sporen. Het grootste alarmsignaal was toch wel de zogenaamde Graydonscore: 1 op 3 bedrijven met een slechte score gaat binnen het jaar failliet. Nog enkele grote voorbodes van een faillissement zijn protesten op wisselbrieven, een bestuurdier die betrokken is in een ander faillissement, geen tijdige publicatie van de jaarrekening,… Graydon onderzocht ook het verband tussen faillissementen en het type verklaring van de commissaris.

Debiteurenbeleid

Het derde en laatste punt dat onze gast besprak was het debiteurenbeleid. Dit is management waarbij systematisch elke (potentiële) klant wordt gecontroleerd op kredietwaardigheid. Niet elk kredietincident moet echter leiden tot weigering van de verkoop, enkel bij acuut gevaar. Men moet dus niet de schade tot nul herleiden, maar de winst maximaliseren. Hiervoor moet men de risico’s weldoordacht inschatten en evalueren.

Integrated Credit Marketing ( ICM) is een organisatietype binnen een bedrijf, dat de ontwikkeling en toepassing van een strategisch risico binnen een onderneming behelst. Hierbij worden alle geledingen binnen het verkoopproces optimaal op elkaar afgestemd.

De lezing was zeer interessant omdat de link naar de actualiteit steeds werd gelegd door cijfers die een beeld gaven over hoe de situatie is in de Belgische bedrijven. De heer Van den Broele bracht alles in een losse sfeer waardoor het aangenaam luisteren was. Het is een aanrader om zijn betoog te volgen. Hij geeft een andere kijk op de theorie zoals wij ze kennen.

dinsdag 27 mei 2008

Proficiat, beste bezoeker!

Inderdaad, beste bezoeker, je leest het goed: van harte gefeliciteerd! Als je vandaag op onze site terecht komt, bestaat de kans dat je de 5000ste bezoeker van onze blog bent. En daar mogen we allemaal toch een beetje trots op zijn. Applaus!


maandag 26 mei 2008

Efacc: de jury twijfelde

De proclamatie van Efacc was een spannende bedoening. Met een schitterende tweede plaats voor onze studenten accountancy-fiscaliteit plaatsten ze de opleiding in de kijker. En de jury twijfelde blijkbaar zelfs over één en twee...


vrijdag 23 mei 2008

Efacc 2008: het verdict...

Met spanning keken we uit naar de presentatie van onze laatstejaarsstudenten accountancy-fiscaliteit op de finale van Efacc. Lector Siem de Ruijter, die samen met collega's Clairette Castelein en Marie Jeanne Platteeuw onze studenten begeleidde, deed het volgende verslag in onze mailbox belanden...

Met enige trots mogen we melden dat we een verdiende tweede plaats behaalden op de Efacc-finale in Antwerpen!

Count & Grow kwam als laatste aan de beurt. Naarmate de groepen de revue passeerden, steeg de spanning. De kwaliteit van de presentaties lag bijzonder hoog... de jury schoot met scherp tijdens hun vragenronde... en toen was het eindelijk aan onze studenten om de kleuren van Howest te verdedigen. De zenuwen gierden door de keel. Zullen de laatsten de besten zijn? Net niet ... De jury stond voor een moeilijke beslissing, althans zo werd beweerd. De eerste twee groepen waren aan elkaar gewaagd.

De jury beklemtoonde de sterke punten van Count & Grow: originele presentatie, een mooie PowerPoint met aantrekkelijk beeldmateriaal en een heel sterk dossier.

Onze studenten (Evelien Vanroose, Stefanie Verschuere en Lieve Neutens) hebben een prestatie neergezet waar ze fier op mogen zijn!

Een mooie uitgebreide receptie achteraf en de sfeer op de terugweg was super. De file namen we er voor één keer met plezier bij. Terug om 23u30, moe maar supertevreden!

Het was een unieke belevenis, een event dat nog lang zal bijblijven!

donderdag 22 mei 2008

Efacc: vandaag is D-day!

Vandaag is het D-day voor het Efacc-avontuur van onze studenten. Nog net voor hun presentatie schreven onze deelnemende studenten accountancy-fiscaliteit het volgende stukje.

Natuurlijk dromen wij ervan een goede beurt te maken in Antwerpen. Onze lectoren hopen op een mooie plaats en wij willen hen niet teleurstellen.

We wilden ons graag al meteen onderscheiden door aan het voltallige publiek bij het binnenkomen in de Metropolis een ‘kleinigheid’ aanbieden.

Na wat brainstormen (een latje met ons logo, een balpen, ...) ging onze voorkeur uit naar Tic Tac Orange en wel om de volgende redenen:

· Studenten zijn één van de doelgroepen van Tic Tac (zo voelen wij het aan)
· Tic Tac heeft een fris, jong imago maar is toch een gevestigde waarde en dat is precies het imago dat wij ook aan onze onderneming Count & Grow NV willen geven.
· Een doosje Tic Tac is niet iets dat meteen opgeconsumeerd en weggegooid wordt, maar wel een gadget dat de studenten zeker op zijn minst de hele dag zullen bijhouden (vermoedelijk langer).
· Tic Tac is lekker maar is niet calorierijk (kan belangrijk zijn voor de vrouwelijke studenten...).
· Tic Tac is lekker maar is méér dan gewoon ‘snoep’.
· In ons logo hadden wij de kleur oranje verwerkt, dit past bij Tic Tac Orange. Ons logo zou mooi passen op een doosje Tic Tac Orange.

We trokken onze stoute schoenen aan en namen contact op met Ferrero NV in Brussel. Na enkele telefoontjes, e-mails en behoorlijk wat overtuigingskracht kregen wij (gelukkig sneller dan gebruikelijk in dergelijke grote organisatie) van de Product Manager Nutella & Tic Tac, de heer Dorian Igodt, het bericht dat zij dit een tof initiatief vinden en dat zij ons uitzonderlijk willen steunen! De voorwaarden die Ferrero aan deze sponsoring verbond, konden wij zonder problemen aanvaarden.

En zo kwam een koerierdienst een gratis voorraad Tic Tac Orange doosjes bij Lieve Neutens thuis afleveren. Enkele mannelijke groepsleden van Count & Grow NV (Matthias Scharlaeken, Jonathan De Jonghe en Jan Van De Putte) hebben de Count & Grow-logo’s op de Tic Tac doosjes gekleefd.

woensdag 21 mei 2008

Gastspreker reclamebureau Duval Guillaume bij marketeers

Op 8 mei 2008 kwam Tom Theys van reclamebureau Duval Guillaume naar Howest om aan ons, 2de jaarstudenten marketing van Simon Stevin, een interessante presentatie te geven over Duval Guillaume en over de reclamewereld.

Tom Theys studeerde communicatiewetenschappen in Brussel. Hij ging als marketeer aan de slag bij FilmNet/Canal+, Vlaamse Media Maatschappij en MTV. In 2002 werd hij laureaat van de copywriterscusus van de CCB (http://www.creativeclub.be/ ). Daar sloeg de vonk van de reclame over want een dik jaar later begon hij bij Duval Guillaume als strategisch planner.

“Reclame doet niet verkopen!”

Zijn ietwat verrassende stelling dat reclame niet doet verkopen, hadden we echt niet verwacht. Gelukkig gaf hij ons uitleg over de reden die hem tot die stelling bracht. Reclame zorgt ervoor dat de producten of diensten bij de consumenten bekend raken maar als ze niet aan de verwachtingen van de consumenten beantwoorden, zullen zij zich het product niet aanschaffen.
Er werden 3 cases besproken tijdens de presentatie. Namelijk Come a Casa, Douwe Egberts en GAIA.
De eerste case ging over de kant-en-klare maaltijden van Come a Casa (http://www.come-a-casa.com/ ). Deze maaltijden zijn van superieure kwaliteit in tegenstelling met andere kant-en-klare maaltijden.

Voor Come a Casa op de markt verscheen, was het marktaandeel van kant en klare maaltijden, die buiten de diepvriezer bewaard worden, weinig bewerkt. Sinds de komst van Come a Casa heeft deze markt een enorme boom gekend. De consumenten willen producten die niet enkel gemakkelijk te bereiden zijn maar die ook goed smaken. Met deze case won Duval Guillaume zelfs een Effie award (http://www.effiebelgium.org/ ).

Een 2de case was deze van Douwe Egberts die geen koffie maar FOKKIE’s maakt. In plaats van reclame te maken voor het merk, maakten ze reclame voor koffie in het algemeen. Dit deden ze om het algemeen koffieverbruik te doen stijgen. Tijdens deze reclame campagne werd er dus reclame gemaakt voor FOKKIE, zodat de consument meer zou opletten en merken dat het reclame van Douwe Egberts was. Het woordje “fokkie” werd gretig opgepikt door de consumenten, en leidde tot een jongere positionering voor Douwe Egberts (http://www.douwe-egberts.com/ ). Met deze case heeft Duval Guillaume een nominatie op zak voor de komende Effie awards: wij zullen alvast duimen voor hen op 4 juni e.k.!
Een laatste case die besproken werd is de opdracht die voor GAIA uitgewerkt werd (http://www.gaia.be/ ).
GAIA wil ervoor zorgen dat mannelijke biggen niet meer zonder verdoving gecastreerd zouden worden. Hiervoor gingen ze naar Duval Guillaume met een schrijnende video waar men een big zag en vooral hoorde die luid schreeuwend werd gecastreerd.

Duval Guillaume startte speciaal een muziekgroep op, namelijk “Pigs in Pain” om de ministers erop te wijzen dat ze hier iets aan moesten veranderen (http://www.pigsinpain.be/ ). De song die speciaal hiervoor opgenomen werd kreeg veel media aandacht, en een wetsvoorstel werd gelanceerd om de 5 miljoen biggen die elk jaar in ons land worden gecastreerd pijnloos te castreren.
Om af te sluiten wens ik Tom Theys te bedanken voor de interessante en onderhoudende uiteenzetting over reclame en Duval Guillaume.
Amaury de Séjournet de Rameignies
Studentent 2 marketing

maandag 19 mei 2008

Het leven zoals het is: de marketingafdeling

Het leven zoals het is … op de marketingafdeling van Simon Stevin!

Afgelopen donderdag was het even D-day voor de tweedejaars marketeers van ons departement.

Als afsluiter van het semester was in de namiddag de presentatie voorzien van het marketingcommunicatieplan dat we opstelden voor de opening van Fnac te Brugge op 23 oktober 2008. We hebben hieraan een paar weken gewerkt in 8 verschillende teams, om de theorie van ons handboek en de lessen in de praktijk te brengen.

’s Morgens moesten de laatste Word-documenten nog aangepast worden, en alle documenten in één overzichtelijk dossier gebundeld worden. Ondertussen werden ook de Powerpoints van de diverse teams gebundeld voor de presentaties. En toen kwam Murphy roet in het eten gooien: het internet viel uit wegens een defect aan de glasvezelkabel, en was niet beschikbaar voor de rest van de dag! Alle documenten stonden op het intranet, dus dit was een kleine ramp.

Maar geen nood: er werden USB sticks doorgegeven, er werd snel naar huis of het kot gefietst, en de sfeer van een echte marketingafdeling hing in de lucht met de nodige stress, het gesakker, maar vooral een vlotte en flexibele samenwerking. Alles kwam in orde voor de generale repetitie om 14.30u, en om 15.45u werden Anne Baugnée, marketing directeur van Fnac, en haar collega’s ontvangen.
De creatieve ideeën om van de Brugse Fnac opening een onvergetelijk evenement te maken, en om deze nieuwe vestiging bekend te maken in Brugge en wijde omgeving, werden aan de Fnac-dames voorgelegd. Het ging om sales promoties, guerilla marketing, winkelcommunicatie, street promo, Fnac peter & meter, teasing campagne, direct marketing, event marketing en het gebruik van digimedia o.a. via YouTube. Na afloop van de presentatie, kregen de studenten een warm applaus vanwege de Fnac-delegatie, en er werd nog een uur heen en weer gepraat over de verschillende concepten.

En als dank werden alle deelnemende studenten uitgenodigd voor de exclusieve vooropening van Fnac Brugge op donderdag 23 oktober - wat dan weer een luid applaus opleverde vanwege de studenten…

Linda Coopman is lector marketingcommunicatie.

MVO-markt: de foto's

Voor een beeldverslag van onze MVO-markt kan je hier terecht.

Het leven na studeren?

Laatstejaars... bijna mijn diploma... bijna beginnen werken. Dit betekent dus de start van het tweede deel van mijn leven. Het eerste deel? Studeren... en ik moet zeggen, ik heb ervan genoten. Mijn opleiding financie- en verzekeringswezen was meer dan ik had verwacht. Het is een praktische opleiding. Er wordt gewerkt met polissen die dagdagelijks gebruikt worden in de verzekeringssector. Met verschillende opdrachten die in het begin misschien onmogelijk lijken, maar waarvan je achteraf een goed gevoel hebt dat je ze hebt mogen uitvoeren. De opleiding valt zeer goed mee, als je gemotiveerd bent dan mag dit geen enkel probleem geven.

Dan moet je natuurlijk na je studies werk vinden. Dat is dan weer een ander paar mouwen, omdat je niet goed weet hoe je hieraan moet beginnen. Toch vormde dit voor mij (en enkele van mijn collega's-studenten) geen enkel probleem. Indien je een succesvolle stage hebt gelopen, is de kans groot dat je in dezelfde instelling kan solliciteren mét je stageplaats die achter je staat.

Zo heb ik mijn stage gelopen bij KBC. Halverwege die periode zei mijn baas me dat ik moest solliciteren (uiteraard omdat ik dit ook zelf wilde). Zo volgde er al snel een afspraak om de selectieproeven mee te doen (in Brussel). Ongeveer 1 op 7 kandidaten mag terugkomen voor een tweede gesprek en eventueel een contract te ondertekenen. Zo ging het dus bij mij, een contract werd besproken, foto's werden gemaakt, en de kous was af. Op 1 augustus start officieel het tweede deel van mijn leven! Laat ons hopen dat het er even mooi uitziet als het eerste deel, maar ik heb alvast prachtige vooruitzichten.

Nog één iets, werken in een financiële instelling is helemaal niet zo saai als de meeste zouden denken. Indien je een commerciële job wil en de bankproducten je interesseren, dan is dit echt wel een job voor jou. Wens je enkel administratieve functies, dan vind je zeker ook de job van je leven. Voor elk wat wils binnen de financiële bedrijven.

Wie weet worden we ooit collega's...

Yenka De Vlieghere is laatstejaarsstudente Financie- en verzekeringswezen.

vrijdag 16 mei 2008

Fnac in Bruges

Naar aanleiding van één van onze projecten in het 2de jaar marketing, hebben wij de eer om mee te werken aan de opening van Fnac in Bruges.

Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen zijn we klassikaal naar Fnac Gent afgereisd. Nadien hebben we de opdracht gekregen om alles omtrent winkelcommunicatie te bespreken van de Fnac. Omdat ook het Fnac-café onder deze sectie valt, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om met onze groep van 4 personen Fnac Antwerpen te bezoeken.

In de les Marketingcommunicatie hebben we dan ‘à la minute’ beslist om te vertrekken naar Antwerpen. Gebruik makende van een sportieve volkswagen golf 3, 1.9TDI, 3deurs, zijn wij aan ons avontuur begonnen.

We hebben er dan maar een daguitstapje van gemaakt. Eerst en vooral de Fnac bezocht en nadien toch nog eens de Meir afgelopen.

In de Fnac zelf zijn we heel kritisch te werk gegaan, en hebben we ons als volwaardige marketeers gedragen. Als echte mystery shoppers hebben we alle aspecten van de Fnac doorgelicht. Uiteindelijk hebben we een weloverwogen conclusie kunnen trekken met positieve en negatieve elementen.

Momenteel zijn we druk bezig met het voorbereiden van een presentatie voor enkele Fnac-managers.

Tot slot nog dit: vergeet niet eens binnen te springen tijdens of net na de opening van Fnac Brugge (eind oktober).

Stefanie Vynckier, Matthieu Deram, Melanie Simoens en Kevin Deman
Studenten 2de jaar Bedrijfsmanagement-Marketing

donderdag 15 mei 2008

Efacc: het aftellen is begonnen

Over exact 1 week verdedigt Count & Grow, de virtuele onderneming van de laatstejaarsstudenten accountancy-fiscaliteit, de kleuren van Howest op de Efacc-finale in Antwerpen.

Voor alle duidelijkheid nog even de spelregels op een rij: het interactieve project Efacc wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, in samenwerking met het consultancybedrijf Handson & Partners. Het gaat om een real-life business game waarin laatstejaarsstudenten accountancy-fiscaliteit onder de begeleiding van consultants een eigen NV oprichten, die ze gedurende een volledig boekjaar besturen. Er nemen 9 hogescholen deel aan dit project. Elke hogeschool stuurt één groep naar de finale.

Voor de jury in Simon Stevin was het een bijzonder moeilijke opdracht om te kiezen tussen de twee concurrerende ondernemingen Count & Grow NV en Accora NV. Beiden groepen waren aan elkaar gewaagd. Het werd dan ook een spannende nek-aan-nekrace, een dubbeltje op zijn kant. Met een minieme voorsprong sleepte Count & Grow uiteindelijk de finaleplaats in de wacht.

Lieve Neutens, Evelien Vanroose en Stefanie Verscheure, drie vrouwelijke studentes van Count& Grow, zullen op 22 mei de resultaten van hun onderneming voorstellen aan de vakjury. Momenteel zijn ze zich volop aan het voorbereiden: hun powerpointpresentatie op punt stellen, hun dossier een laatste maal grondig bestuderen en werken aan hun vaardigheid ‘spreken voor publiek’ want nooit eerder spraken ze voor ongeveer 600 toehoorders...

De lectoren kregen al een voorsmaakje en waren onder de indruk. Dit is een sterke groep, goed voorbereid, enthousiast en gemotiveerd! Hun lectoren wensen hen alvast veel succes en zij durven nu al dromen van een podiumplaats. Duimen maar dat de stress hen straks geen parten speelt.

woensdag 14 mei 2008

MVO-markt was succes

Een stralende zon, een vol auditorium, enthousiaste leerkrachten en leerlingen van het secundair onderwijs, hartverwarmende steun van collega-lectoren en -studenten, hier en daar een verfrissend cadeau, maar vooral: veel informatie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat waren de ingrediënten van een succesvolle MVO-markt. Iedereen die had meegewerkt was na afloop moe maar tevreden.

Langs deze weg: proficiat aan de inzet van alle medewerkers!

O ja, kom vlug nog eens langs op onze opleidingsblog. Binnenkort vind je hier ook beeldmateriaal ver de MVO-markt. En trouwens, wat vond jij van de markt? (We lezen graag je opbouwende reactie in de commentaren)

dinsdag 13 mei 2008

MVO-markt

Vandaag 13 mei is het D-day voor de eerstejaarsstudenten Bedrijfsmanagement. In het kader van het partim projectmatig werken en van wetenschapspopularisering houden ze een MVO-markt.

Vrijdag zijn al enkele groepen aan de opbouw van de stands begonnen. Maar het gros van de troepen is vandaag echt in actie geschoten. En hoewel het toch dicht tegen 12u30 aan draait, valt de stressfactor al bij al nog redelijk mee. De markt krijgt al enige vorm.

Nog dik 1,5 uur en dan verwachten we de eerste bezoekers. Het is spannend aftellen, zowel voor de studenten als voor de begeleidende lectoren...

vrijdag 9 mei 2008

Caseweek voor accountancy-fiscaliteit

In de opleiding bedrijfsmanagement staat praktijkgerichtheid centraal. De stage is slechts één aspect om het werkveld te leren kennen. In de afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit krijgen de studenten regelmatig externe professionals over de vloer.

Tijdens de caseweek werkten de laatstejaarsstudenten aan een volledig praktijkdossier aangereikt het Deloitte-kantoor in Brugge. Inboeken van facturen, opstellen van de BTW-aangifte, het maken van de eindejaarsverrichtingen, invullen van de jaarrekening en het indienen van de aangifte vennootschapsbelasting... Dit leerrijk afstudeerproject werd gecoacht door fiduciaire experten die naar de campus kwamen voor tekst en uitleg.

De tweedejaars kregen een gastspreker op bezoek, een professional van het Ernst & Young-kantoor in Brugge.
Dat de samenwerkingen geapprecieerd worden door onze studenten bleek alvast uit de getuigenis van Sven Peire (student AF): “Ik had natuurlijk al gehoord van de Big 4, de wereldspelers op vlak van audit en accountancy. Maar wat de mogelijkheden zijn, waarin ze verschillen van de kleine accountancykantoren, dat was me nog niet zo duidelijk... Ik vond het een buitenkans en privilege om op school een voorstelling van Ernst & Young te mogen bijwonen. Door de projecten en het bedrijfsbezoek aan Deloitte vorig jaar krijg ik een schat aan informatie over de taakinvulling van mijn toekomstige job. Dat vind ik een troef van onze richting accountancy-fiscaliteit”.
We zouden het zelf niet beter kunnen verwoorden...

dinsdag 6 mei 2008

Goeiedag!

Goedendag!

Zouden ze hier nu ook met de camera komen kijken? Maken we nu ook kans op 25000 euro?

Eigenlijk kan het ons niet echt veel schelen: of het nu op middeleeuwse of moderne wijze is, voor elk van u, uit de grond van ons hart, een formidabele, welgemeende goeiedag!

maandag 5 mei 2008

Zo snel mogelijk slagen als accountant


Toen hij in juni 2007 afstudeerde als accountant-fiscalist aan Howest, had Jan Plasman zich één groot professioneel doel vooropgesteld: zo snel mogelijk slagen voor het toelatingsexamens van accountant bij het IAB.


Dankzij de vele vrijstellingen (21 op 25 opleidingsonderdelen) die onze opleiding accountancy-fiscaliteit krijgt, mocht dit voor iemand als Jan niet echt een groot probleem zijn. Hij ging er dan ook helemaal voor! Sedert januari mag hij de titel van stagiair-accountant onder zijn naam plaatsen. Hij is momenteel aan de slag bij Fiduciaire Ryckeman Gebroeders te Brugge, waar hij vorig academiejaar stage liep.


Zijn kennis, inzet en voorliefde voor de fiscaliteit werden opgemerkt en hij kon op zijn stageplaats blijven werken. Hij volgt er de klantendossiers op zowel in personen- als vennootschapsbelasting. Een job die hem op het lijf geschreven is. Jan gaat een succesvolle professionele loopbaan tegemoet. We zijn ervan overtuigd dat hij na zijn stage met glans de mondelinge proeven zal doorstaan en de titel van accountant in de wacht sleept.